کمک به بیماران دچار سوختگی با هدف قرار دادن باکتری‌های روده

در بیماران دچار سوختگی شدید، افزایش چشمگیر در انتروباکتریاسه (Enterobacteriaceae) و کاهش قابل توجه در باکتری‌های مفید دیده می‌شود. انتروباکتریاسه خانوده مضری از باکتری‌های پاتولوژیکی مانند اشرشیاکلی و سالمونلا است.

در افراد سالم، دستگاه گوارش شامل 100 تریلیون باکتری موسوم به میکروبیوم است که مزایای متعددی به همراه دارند. اگر این تعادل سالم مختل شود، وضعیتی موسوم به dysbiosis روی می‌دهد که با مشکلاتی مانند بیماری التهابی روده، چاقی، آرتریت روماتوئید و دیابت در ارتباط است.

محققان دانشگاه لویولا شیکاگو در این مطالعه دریافتند، احتمالا درمان با پروبیوتیک‌ها – باکتری‌های مفید زنده –  می‌تواند در بهبود بیماران دچار سوختگی موثر باشد؛ همچنین این نتایج می‌تواند برای درمان صدمات ناشی از ضربه مغزی نیز موثر واقع شود.

نمونه مدفوع چهار بیمار دچار سوختگی شدید مورد بررسی قرار گرفت؛ این نمونه‌ها 5 تا 17 روز پس از سوختگی از بیماران گرفته شد. میکروبیوم این بیماران با میکروبیوم یک گروه کنترل از هشت بیمار با سوختگی خفیف مقایسه شد.

در بیماران دچار سوختگی شدید، انتروباکتریاسه به طور متوسط 31.9 درصد باکتری‌ها در میکروبیوم روده را تشکیل می‌دادند که این میزان در گروه کنترل تنها 0.5 درصد بود.

سیستم ایمنی بدن یک پاسخ التهابی به آسیب سوختگی نشان می‌دهد که منجر به عدم تعادل در میکروبیوم، تقویت بیشتر پاسخ التهابی و عدم تعادل در میزان میکروبیوم می‌شود. این عدم تعادل باکتریایی ممکن است با سپتی‌سمی یا دیگر عوارض عفونی که باعث 75 درصد مرگ بیماران دچار سوختگی حاد می‌شود، در ارتباط باشد. این عدم تعادل باعث خروج باکتری‌های مضر از دیواره دستگاه گوارش، نشت از روده و ورود بداخل جریان خون می‌شود.

تحقیقات برای تأیید این فرضیه که آیا استفاده از پروبیوتیک‌ها می‌تواند به بازگرداندن میکروبیوم‌های سالم، کاهش خطر سپتی‌سمی و سایر عوارض عفونی کمک کند، ادامه دارد.

نتایج این تحقیق در مجله PLOS ONE منتشر شد.