عینک آفتابی مناسب برای رانندگی را بشناسید

به گزارش سیناپرس، نور یک موج عرضی است و طول موج آن S شکل است، با منحنی های S مانند در زاویه های راست که در جهت آن حرکت می کند. اساساً، موج هنگام حرکت به جلو به بالا و پایین می لرزد اما این حرکت به سمت بالا و پایین ثابت نبوده و ارتعاشات می توانند عمودی، افقی یا در هر زاویه ای بین این دو باشند. 
در حقیقت، امواجی که نور خورشید را تشکیل می دهند، به طور مساوی در تمام زوایا توزیع می شوند. نور پلاریزه یا قطبی اما از امواجی تشکیل شده اند که ارتعاشات آنها فقط در یک زاویه خاص است. برخی از حیوانات از جمله خرچنگ های کمانچه ای و میگوهای مانتیس می توانند در نور پلاریزه ببینند.

نور را می توان با عبور از یک فیلتر پلورایز یا قطبی، فیلتر کرد. برای انجام این کار، یک فیلتر قطبی تمام مولکول هایش را در یک راستا تراز می کند.

در نتیجه، فقط امواج با ارتعاش هم راستا در یک جهت می توانند از آن عبور کنند.به گزارش سیناپرس،تصور کنید که یک طناب را به دست می گیرید تا از بین تیرهای حصار عبور کند و آن را بالا و پایین کنید. امواج تراز شده به صورت عمودی قادر به عبور از شکاف ستون های حصار خواهند بود. اما اگر آن را از این سو به آن سو موج دهید، امواج مسدود می شوند.

از آنجا که فقط تعداد کمی از امواج می توانند از یک فیلتر قطبی عبور کنند، شدت کلی نور کاهش پیدا می کند. به همین دلیل است که می توان عینک آفتابی را برای کاهش روشنایی و تابش خیره کننده بدون ایجاد آسیب در بینایی، پلورایز یا قطبی کرد.

به گزارش سیناپرس، نور همچنین هنگامی که از روی یک سطح براق بازتاب پیدا می کند، تا حدی قطبی می شود. به عنوان مثال، نوری که از یک سطح افقی مانند یک گودال آب منعکس می شود، بیشتر به صورت افقی قطبی شده است. عینک های آفتابی پلاریزه معمولاً به صورت عمودی قطبی می شوند تا تابش خیره کننده از گودال ها یا جاده های مرطوب را کاهش دهند. به همین دلیل استفاده از این نوع عینک های آفتابی برای رانندگی توصیه می شود.

مترجم: زهرا همراز

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا