چگونه استرس، سلول‌های ایمنی بدن را از کار می‌اندازد

به گزارش سیناپرس، محققان بین المللی در پژوهشی که نتایج آن اخیراً منتشر شده است، کشف کرده‌اند که سیگنال‌هایی که توسط اعصاب و در پاسخ به استرس تولید می‌شوند، می‌توانند موجب توقف فعالیت سلول‌های ایمنی در مبارزه مؤثر با عوامل بیماری زا و همچنین تومورها شوند.

دانشمندان دانشگاه ملبورن استرالیا که سرپرستی این مطالعه را بر عهده داشته‌اند، می گویند اگرچه این موضوع به صورت دائمی اتفاق نمی‌افتد، اما می‌تواند به طرز چشمگیری بر نحوه پاسخ سیستم ایمنی بدن ما تأثیر بگذارد.

این دانشمندان که نتایج مطالعه پژوهشی خود را در نشریه معتبر Immunity منتشر نموده‌اند، در تحقیق مورد اشاره از یک سیستم تصویربرداری پیشرفته موسوم به «میکروسکوپ اینترا وایتال» برای بررسی نحوه تأثیر استرس بر سلول‌های سیستم ایمنی موش در زمان واقعی استفاده کرده‌اند.به گزارش سیناپرس، این وسیله از تکنیک خاص و پیشرفته‌ای برای تصویربرداری از سلول‌های یک جانور زنده در زمان واقعی استفاده می‌کند. به همین دلیل نیز در حال حاضر، استفاده از آن برای انسان فوق العاده دشوار است.

به گفته مجریان این تحقیق، «ما به طور خلاصه می دانیم که وقتی استرس داریم، احتمال این که بیمار شویم بسیار زیاد است. اما تعریف دقیق این مسئله تاکنون دشوار بوده است. حالا این روش تصویربرداری به ما نشان داده است که استرس باعث می‌شود سلول‌های ایمنی بدن از حرکت بازایستاده و از محافظت ما در برابر بیماری جلوگیری کنند».

آن‌ها می‌افزایند: «موضوع حرکت و سرعت آن در چگونگی رسیدن سلول‌های ایمنی به قسمت‌های مختلف بدن برای ایجاد پاسخ ایمنی در برابر عفونت‌ها و تومورها بسیار مهم است. اما سیگنال‌های استرس با تأثیری سریع و چشمگیر بر نحوه حرکت این سلول‌ها تاثیرات مخربی می‌گذارند».

طبق یافته‌های این تحقیق، استرس، انواع مختلفی از سلول‌های ایمنی در بسیاری از قسمت‌های بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد. دانستن این که چگونه استرس می‌تواند پاسخ‌های ایمنی را مختل کند ممکن است راه‌های جدیدی را برای غلبه بر تأثیرات منفی استرس بر ایمنی فراهم نماید.

به گزارش سیناپرس،  به گفته محققان فوق، «گام بعدی در این پروژه بررسی مکانیسم‌های روند مورد اشاره خواهد بود. علاوه بر این، ما از این یافته‌ها برای بررسی این که آیا پاسخ‌های ایمنی به سرطان توسط سیگنال‌های استرس سیستم عصبی سمپاتیک سرکوب می‌شوند یا خیر و آیا می‌توانیم این موضوع را برای تقویت پاسخ‌های ضد سرطانی در بیماران به کار ببریم، استفاده خواهیم کرد».