آیا نسل بعدی واکسن کووید ۱۹ به شکل قرص است؟

واکسن‌های جدید کووید ۱۹ کلید مقابله با پاندمی هستند، اما با وجود اثبات اثرگذاری این واکسن‌ها، استفاده از آن‌ها با چالش‌هایی همراه است.

تمام این واکسن‌ها به صورت تزریقی هستند و این موضوع برای شهروندانی که از سوزن ترس دارند، موجب تردید در استفاده از واکسن می‌شود. همچنین عوارض جانبی مانند تب، علایم شبیه به سرماخوردگی و درد در بازو دارند.

اکنون محققان به منظور تسریع و تسهیل فرایند واکسیناسیون در تلاشند تا نسل جدید این واکسن‌ها را به شکل قرص یا اسپری تنفسی تولید کنند.
پنج شرکت تولیدکننده واکسن، کار توسعه واکسن خوراکی را آغاز  و دو شرکت مرحله اول آزمایش‌های بالینی را آغاز کرده‌ اند. همچنین ۱۳ شرکت داروسازی در تلاشند تا واکسن کووید ۱۹ را به صورت اسپری تنفسی تولید کنند و تا کنون پنج شرکت مراحل اولیه آزمایش های بالینی را آغاز کرده‌اند.

به گفته متخصصان انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۲ میلادی اولین نمونه از این نوع واکسن‌ها به بازار عرضه شود. همچنین انتظار می‌رود نسل جدید واکسن‌ها در برابر انواع مختلف ویروس کرونا اثرگذار باشند.

البته بر اساس اطلاعات موجود، ممکن است نحوه ایمن‌سازی واکسن‌های خوراکسی و تنفسی با واکسن‌های موجود در بازار متفاوت باشد.

شرکت ImmunityBio که فرایند توسعه و تولید انواع مختلف واکسن کووید ۱۹ از جمله کپسول‌های خوراکی و قرص‌های محلول در آب را آغاز کرده، یکی از شرکت‌هایی است که مجوز آغاز فاز اول آزمایش های بالینی را از سازمان غذا و داروی آمریکا دریافت کرده است.

واکسن‌های این شرکت به گونه‌ای طراحی شده‌اند که هم پروتئین تاجدار بیرونی ویروس و هم پروتئین‌های درونی و پایدارتر ویروس را هدف بگیرند و در نتیجه علاوه بر پادتن‌ها، سلول‌های دارای حافظه B و سلول‌های T را در برابر ویروس کرونا فعال کنند.

به این ترتیب بدن به مدت طولانی‌تر و در برابر گونه‌های مختلف ویروس ایمن‌سازی می‌شود. این در حالی است که واکسن‌های تزریقی موجود در بازار تنها موجب فعال‌سازی پادتن‌ها در بدن می‌شوند.

شرکت Altimmune نیز فرایند تولید واکسن تنفسی کووید ۱۹ را آغاز کرده است. واکسن این شرکت که با عنوان AdCOVID شناخته می‌شود به گونه‌ای طراحی شده که واکنش سیستم ایمنی نسبت به ان شامل تولید پادتن و فعال‌سازی سلول‌های T در مجاری تنفسی باشد.

با وجود این که در حال حاضر مشخص نیست میزان کارآیی واکسن‌های خوراکی و تنفسی تا چه حد به کارآیی واکسن‌های تزریقی کووید ۱۹ نزدیک باشد، تجربیات پیشین از جمله تجربه تولید واکسن فلج اطفال نشان می‌دهد، بعد از تولید و عرضه واکسن‌های تزریقی، امکان تولید استفاده موفقیت آمیز از واکسن‌های خوراکی نیز وجود دارد.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.
بر اساس آمار رسمی کشورها ویروس کرونا تاکنون بیش از ۱۴۷ میلیون نفر را در دنیا به طور قطعی مبتلا کرده و ۳.۱۲۲.۷۰۵ سه میلیون و ۱۲۲ هزار و ۷۰۵ نفر بر اثر بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند.