هلی‌کوپتر مریخی ناسا پیچید‌ه‌ترین پرواز خود را انجام داد

اینجنیوتی، هلی‌کوپتر ۱/۸ کیلوگرمی ناسا امروز یکشنبه سومین پرواز را نیز در کارنامه‌اش ثبت کرد. به‌نقل از ناسا، هلی‌کوپتر در تازه‌ترین تست پروازش توانست با دستیابی به موفقیتی بزرگ، سریع‌تر و دورتر از تمام تست‌های انجام‌شده روی زمین پرواز کند.

به‌نقل از وب‌سایت ناسا، دیو لیوری، مدیر برنامه‌ی هلی‌کوپتر مریخی اینجنیوتی در مقر سازمان فضایی آمریکا گفت «پرواز امروز همانی بود که برایش برنامه‌ریزی کرده بودیم و درعین‌حال واقعا شگفت‌انگیز بود.» او افزود «با این پرواز، توانایی‌های مهمی را نمایش می‌دهیم که می‌توانند بعد هوایی را به مأموریت‌های آتی مریخ اضافه کنند.»

اینجنیوتی درجریان پرواز سوم خود تا ارتفاع تقریبا ۵ متر اوج گرفت و در مسافتی به اندازه‌ی ۵۰ متر یا تقریبا نصف طول زمین فوتبال برفراز سطح مریخ پرواز کرد. هلی‌کوپتر در این پرواز به حداکثر سرعت دو متر بر ثانیه یا ۷/۲ کیلومتر بر ساعت دست یافت. هرچند این میزان سرعت ممکن است چندان زیاد به‌نظر نیاید، هلی‌کوپتر در هیچ‌کدام از تست‌های روی زمین یا درجریان پرواز افقی قبلی روی مریخ، تا این حد سریع پرواز نکرده بود. اینجنیوتی همچنین امروز در طولانی‌ترین مسافت پیموده‌شده تاکنون پرواز کرد.

مریخ‌نورد پرسویرنس ناسا همانند پدر یا مادری سرافراز که موفقیت فرزند خود را تماشا می‌کند، در نزدیکی هلی‌کوپتر مستقر بود تا با فیلم‌برداری از آن، لحظات انجام یک پرواز رکوردشکن دیگر را ثبت کند. بخشی از ویدئو در روزهای آتی به زمین ارسال خواهد شد و انتظار می‌رود بخش عمده‌ی پرواز سوم اینجنیوتی در آن قابل مشاهده باشد.

هلی‌کوپتر مریخی توانست باز هم با دوربین سیاه و سفید ناوبری‌اش، تصویر شگفت‌انگیزی دیگر از سطح زیر پای خود ثبت کند. ثبت این تصویر دستاوردی بزرگ برای اینجنیوتی محسوب می‌شود؛ زیرا نشان می‌دهد که هلی‌کوپتر هم‌زمان با پرواز در مسافت دوردست‌تر، توانسته است تصاویر از دوربین ناوبری را با موفقیت پردازش کند.

باید درنظرداشت که اینجنیوتی پیش‌تر هرگز با سرعت امروز پرواز نکرده بود؛ درنتیجه ناسا مطمئن نبود که هلی‌کوپترش قادر به دستیابی به این موفقیت خواهد بود یا نه. به‌گفته‌ی میمی آنگ، مدیر پروژه‌ی اینجنیوتی در آزمایشگاه پیش‌رانش جت ناسا «این نخستین بار است که می‌بینیم الگوریتم دوربین در مسافتی طولانی اجرا می‌شود. این کار را نمی‌توانید داخل محفظه‌ی آزمایش انجام دهید.»

کار هلی‌کوپتر مریخی هنوز به پایان نرسیده و ناسا هم‌اکنون درحال برنامه‌ریزی برای انجام پرواز چهارم در روزهای آتی است.

منبع:زومیت