کم خوابی از علائم زوال عقل است

به گزارش سیناپرس اصفهان، در یک مطالعه مشخص شد افرادی که در میان سالی کم تر می خوابند با خطر ابتلا به زوال عقل در بزرگسالی مواجه می شوند. محققان 8000 فرد 50 ساله را به مدت 25 سال مورد بررسی و پژوهش قرار دادند و مشخص شد افرادی که شب ها به طور مداوم 6 ساعت و یا کمتر می خوابند، در سن 77 سالگی نسبت به کسانی که شب ها 7 ساعت می خوابند 30 % بیشتر در معرض خطر ابتلا به زوال عقل هستند.

مطابق گزارش منتشر شده در نشریه نچرال کامیونیکیشن در این باره تفاوت محسوسی میان زنان و مردان وجود ندارد.

دکتر کریستین یافی استاد مغز، اعصاب و روان در دانشگاه کالیفرنیای سان فرانسیسکو در خصوص این پژوهش گفت: سه دهه پیش بعید به نظر می رسید که کم خوابی از علائم زوال عقل باشد، بنابراین، این مطالعه ای ارزشمند در فراهم آوردن شواهدی محکم است که نشان می دهد کم خوابی عامل خطرناکی برای زوال عقل است.

رابرت هوارد استاد روانپزشکی سالخوردگان در دانشگاه کالج لندن در رابطه با این پژوهش عنوان کرد: نتیجه گیری در این نوع مطاله ها همیشه دشوار است، افرادی که از بی خوابی رنج می برند با افکار زیادی قبل از خواب سر و کار دارند و نباید این مورد را به نگرانی های اضافه کرده و به مسأله زوال عقل فکر کنند.

تغذیه مورد مهمی است که از زوال عقل جلوگیری می کند همچنین ممکن است مغز را چیزی جدا از بدن خود بدانید، از نظر زیست شناختی نحوه تغذیه بدن بر مغز شما نیز تأثیر می گذارد. مغز برای عملکرد هموار به برخی از مواد مغذی نیاز دارد و وقتی به طور مداوم مواد غذایی مورد نیازش تأمین نشود، منجر به انواع مختلف زوال عقل مانند بیماری آلزایمر می شود.

این که مغز مستقیماً از غذایی استفاده نمی کند درست است ولی از سیستم گردش خون سالم بهره می برد و بهترین غذاهای مورد نیاز مغز با سلامت قلب و عروق در ارتباط است.

محققان دردانشگاه راش شیکاگو رژیم MIND را در راستای حفاظت از مغز طراحی کرده اند که این رژیم ترکیبی از دو رژیم محبوب DASH و مدیترانه ای است، مطالعاتی آغاز شده که نشان می دهد رژیم غذایی MIND می تواند از مغز در برابر زوال عقل محافظت کند.

یک مطالعه نشان می دهد که پیروی از این رژیمغذایی، خطر ابتلا به زوال عقل را تا 53% در میان افراد با سنین 58 تا 98 سال کاهش می دهد همچنین این رژیم غذایی نشان می دهد که چه مقدار از هر ماده غذایی باید مصرف شود و یا از مصرف آن اجتناب شود.

لوبیا: لوبیا غذای کم کالری و کم چربی است که فیبر و پروتئین سالم زیادی دارد، همچنین دارای بسیاری از مواد معدنی مفید مانند آهن و پتاسیم نیز است و باید حداقل 3 بار در هفته مصرف شود.

سبزیجات برگدار سبز: سبزیجات با برگ سبز مواد مغذی فراوانی را تأمین می کنند و معنی آن ها چیزی بیش از سالاد است. در گذشته اثبات شده است که اگر در هفته دو تا سه وعده سبزیجات میل کنید، خطر ابتلا به سرطان کاهش می یابد و رژیم غذایی MIND دو برابر این مقدار را توصیه کرده است که باید 6 بار در هفته استفاده شود.

توت ها: توت از غذاهای مهم مغز است که از اعصاب آن محافظت می کند، در مطالعه های حیوانی مشخص شده است که توت ها در محافظت از مغز تأثیر به سزایی دارند و مکمل های عصاره بلوبری توت ها خود بهبود های مشابهی را نشان می دهد و شامل آنتی اکسیدان های فراوانی است. مصرف توت در هفته دو مرتبه توصیه می شود.

روغن زیتون: روغن زیتون مملو از فنل است که ترکیبات معطر دارد و پیشنهاد می شود برای پخت و پز استفاده شود. فنل های موجود در روغن زیتون فواید زیادی همچون اثرات ضد التهابی، ضد سرطانی و ضد میکروبی دارد همچنین به نظر می رسد این مواد برای محافظت در برابر بیماری آلزایمر و سایر اختلالات عصبی مانند بیماری پارکینسون و آسیب نخاعی نیز مفید است.

مغزیجات: مطالعه ها فواید مغزیجات را برای بهبود حافظه و محافظت بالقوه در برابر کاهش تخریب عصبی مانند زوال عقل را نشان می دهند که در این بین گردو به عنوان غذای مغز معرفی شده است. مغزیجات شامل روغن های سالم، ویتامین ها، پروتئین ها و فیبرهای محلول است و به نظر می رسد در جلوگیری از آلزایمر موثرند و می بایست پنج مرتبه در هفته مصرف شوند.

غلات: غلات کامل، بیشتر از غلات تصفیه شده مانند آرد سفید، مواد مغذی گیاهی خود را حفظ می کنند، غلات در جلوگیری از زوال عقل تاثیر به سزایی دارند و توصیه می شود حداقل سه مرتبه در روز مصرف شود.

ماهی:ماهی ها به خصوص ماهی های چرب مانند ماهی تن، پر از چربی های سالم امگا 3 هستند که غذای مغذی مغز است و مصرف آن در هفته یک مرتبه سفارش شده است.

ماکیان: راه دیگر برای حفظ سلامت مغزی شما انتخاب گوشت سفید به جای گوشت قرمز است که مرغ یکی از رایج ترین انواع گوشت سفید است. مصرف دو وعده یا بیشتر از بوقلمون و مرغ در هر هفته گزینه های خوبی در رژیم MIND محسوب می شوند.

مترجم: هاجر غفاری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا