توسعه شرکت های دانش بنیان، تلاش برای گذار از اقتصاد نفتی به اقتصاد مولد است

سیناپرس: آنچه که امروز در فضای کشور جریان دارد، تلاشی است برای این گذار. این گذار هم یک شبه اتفاق نمی افتد. حتی من فکر می کنم اگر خیلی خوب طراحی صورت گیرد، باید منتظر یک دهه مرحله گذار باشیم.دکتر حمیدرضا شاهوردی در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس، گفت: توسعه یک شبه اتفاق نمی افتد بلکه روندی تدریجی است. گذر از یک نظام اقتصاد نفتی به نظام دانش بنیان که یک اقتصاد فراصنعتی است، محتاج تعداد زیادی پیش نیاز است. اینگونه نیست که بتوانیم رفتار یک دنیای فرامدرن را با قواعد دوره توسعه یافته تکامل نیافته، پشتیبانی کنیم. بنابراین باید انتظار ما هم از بحث اقتصاد دانش بنیان یک انتظار منطقی باشد.

 

شاهوردی افزود: تلاش برای توسعه شرکت های دانش بنیان، تلاشی است برای انتقال از پارادایم اقتصاد نفتی به اقتصادی که می تواند از طریق تبدیل فناوری به یک سری نوآوری ها و تبدیل دانش به ثروت، یک اقتصاد مولد باشد. آنچه که امروز در فضای کشور جریان دارد، تلاشی است برای این گذار. این گذار هم یک شبه اتفاق نمی افتد. حتی من فکر می کنم اگر خیلی خوب طراحی صورت گیرد، باید منتظر یک دهه مرحله گذار باشیم تازه اگر بشود یک مرتبه از اقتصاد نفتی به اقتصاد دانش بنیان پرش کرد.

 

وی خاطرنشان کرد: برای این تبدیل اقتصادی، مدیریت ارشد کشور فضایی را  به وجود آورده که به شرکت های دانش بنیان توجه شود. به اعتقاد من در فضای کنونی، شرکت های دانش بنیان شرکت هایی هستند که می خواهند این نقش را ایفا کنند. دست اندرکاران هم می خواهند بپذیرند که این شرکت ها می توانند این نقش را ایفا کنند. اما اینکه در عمل، این بحث چقدر مبتنی بر واقعیت موجود است و این شرکت های دانش بنیان عملا چقدر دانش بنیانند و می توانند این مولفه ها را از خود بروز دهند و این بار را بکشند، موضوعی است که باید با احتیاط در مورد آن صحبت کرد. در حال حاضر می توانم بگویم که این شرکت ها به دانش بنیان شدن و ایفای این نقش علاقه مندند و اگر خیلی خوش بینانه نگاه کنم، باید بگویم که این شرکت ها بالقوه دانش بنیانند، اما اینکه آیا می توانند بالفعل دانش بنیان باشند، به زمان نیاز دارد.

معاون تسهیلات و تجاری‌سازی صندوق نوآوری و شکوفایی تاکید کرد: خوشبختانه صندوق نوآوری و شکوفایی برای پوشش این شرکت ها به وجود آمده است. اگر این پوشش دهی با نگاهی منطقی و به دور از توهم صورت بگیرد، این صندوق می تواند مولفه ای برای این گذار باشد چون به هرحال قانونگذار به خوبی این صندوق را طراحی و ایجاد کرده است. ایجاد صندوق نوآوری و شکوفایی حرکتی متفاوت از حرکت های دیگر است چون هم مجموعه مقررات چابکی برایش دیده شده و هم حمایت مسوولان نظام از مقام معظم رهبری و ریاست محترم جمهور تا همه وزرا و معاونان را دارد.

استاد دانشگاه تربیت مدرس در پایان گفت: واقعیت این است که هیچ وقت صرف کمبود منابع مالی در ایران، مانع توسعه نبوده است. به عبارت دیگر، مشکل تنها کمبود منابع مالی نیست. بنابراین اگر صندوق نوآوری و شکوفایی فکر کند تنها با پول دادن بدون ایجاد بسترسازی و توانمندسازی می تواند از این شرکت ها حمایت کند، این نگاه واقع گرایانه نیست. خیلی از این شرکت ها هنوز در ابتدای راهند. البته همین الان در کشور هسته های خوبی هم وجود دارد که کارهای خوبی انجام داده اند و تقویت آنها باعث توسعه فعالیت ها خواهد شد. اما اینکه خیالمان راحت باشد که صرفا با گرفتن یک مجوز، این شرکت ها می توانند باعث توسعه کشور شوند بدون آنکه نیاز به مراقبت و توجه داشته باشند، قطعا اینگونه نیست.         

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا