تمرکز بر مالکیت فکری در حوزه فرهنگ ضرورت دارد

دراین راستا خلاقیت نیز بیان کننده دانش بنیان بودن مالکیت فکری و ابتکاری بودن آن  و هر نوع اثر هنری، ادبی و صنعتی که در بازار اقتصادی محل عرضه و خدمات  نوعی مالکیت فکری است. بنابراین ویژگی فکری بودن مالکیت باعث تمایز آن از باقی اموال سنتی می شود.

یکی از بخش های اقتصادی ارزشمند در جهان امروز، صنایع فرهنگی است. فرهنگ در حال حاضر به یکی از مولدهای اقتصادی مهم در جهان تبدیل شده است که علاوه بر غنای میراث ناملموس، موجب شکل گیری محصولات فرهنگی شده است که مولد اقتصادی بسیاری از فعالیت های تجاری جهان به شمار می رود. فرهنگ، تاریخ، تمدن و ارزش های هویتی که ریشه در دیار ایران دارد. از این رو شاهد تنوع و تعدد محصولات فرهنگی کم نظیر در حوزه های مختلف فرهنگی هستیم که خود زبان فرهنگی مناطق مختلف کشور عزیزمان محسوب می شوند.

 مالکیت فکری در فعالیت های کارآفرینانه و صنایع فرهنگی، با احتساب آورده های اقتصادی عامل مهمی در ایجاد انگیزه، افزایش کارایی و ایجاد و ارتقای فضای رقابتی می شود.

دراین میان صنایع فرهنگی، صنایعی که امروز از جمله نخستین منابع درآمدی کشورها محسوب می شوند، بیش از پیش نیازمند توجه، آشنایی و آگاهی از مالکیت فکری هستند  و می توان اینگونه استدلال کرد که اغلب فعالیت های صنایع فرهنگی، فعالیت های کسب و کارهای کوچک و متوسط محسوب می شوند که علیرغم کوچک بودن ابعاد فیزیکی، بر محوریت ارزش های فرهنگی و خلق ایده های کارآفرینانه است که می توانند ارزش های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بسیاری برای جامعه بیافریند.

کشور ایران به سبب بهره مندی از تاریخ و تمدن دیرینه، ارزش های فرهنگی بسیاری در حوزه صنایع دستی، گردشگری، پوشاک، نشر، موسیقی، سینما، نمایشنامه نویسی، انیمیشن، رسانه های دیجیتال و غیره دارد. یکی از مهمترین اقدامات اولیه و مقدماتی جهت ایجاد زیرساخت های کسب و کار و رونق بخشیدن به توسعه فعالیت های تجاری در این حوزه، همچنین حمایت از ارزش های فرهنگی، اعمال موازین و آگاهی بخشی در زمینه مالکیت فکری می باشد.
پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی به عنوان تنها پارک ملی و تخصصی حوزه صنایع فرهنگی در کشور، از ابتدا حوزه مالکیت فکری در صنایع فرهنگی را پیش روی فعالیت هایش قرار داده است.

این پارک در سه سال فعالیت با همکاری معاونت حقوقی ریاست جمهوری و معاونت حقوق مالکیت فکری وزارت دادگستری، جلسات، کارگاه های تخصصی و دوره های آموزشی برگزار کرده است. بنابراین با توجه به غنای فرهنگی کشورمان ایران  و ظرافت های بیشماری که در فعالیت های صنایع فرهنگی وجود دارد، بی شک تمرکز بر مالکیت فکری در حوزه تخصصی فرهنگ بیش از پیش ضرورت می یابد.

امید آن می رود با آگاهی بخشی حوزه مالکیت فکری در حمایت، رقابت پذیری و تجاری سازی فعالیت های کسب و کارهای صنایع فرهنگی، شاهد رونق و اعتلای فعالیت های فرهنگی کشور ایران هم در داخل و هم خارج از مرزهای این خاک و بوم باشیم.

                                                                                       

محمد حسین ایمانی خوشخو- رییس پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا