تلاش برای اثبات موثر بودن سیگار در پیشگیری از کرونا

به گزارش سیناپرس، طبق گفته انجمن تنفسی اروپا (European Respiratory)، از کسانی که مطالعات خود را برای چاپ ارسال می کنند، صراحتاً در هنگام ارسال درخواست می شود، اطمینان دهند که هیچگونه تضاد منافع بالقوه ای در ارتباط با صنعت دخانیات در مورد نسخه ارائه شده وجود ندارد.
نویسندگان این مقاله علیرغم ارتباط مستقیم با صنعت دخانیات، ادعا کردند که چنین تعارضی در منافع وجود ندارد. این مقاله که سال گذشته و در تاریخ ژوئیه (مرداد – شهریور) سال ۲۰۲۰ میلادی منتشر شد، ادعا می کند که افراد سیگاری در مقایسه با غیرسیگاری ها، کمتر در خطر ابتلا به کووید ۱۹ قرار دارند و ۲۳ درصد احتمال کمتری وجود دارد که به این بیماری مبتلا شوند و سیگار کشیدن هیچ اثر سوئی بر علائم افرادی که به ویروس کرونا مبتلا کرده اند، ندارد.
چنین مطالعه ای که ادعا می کند، کشیدن سیگار در میان شیوع ویروس کرونا جنبه مثبت دارد، ادعایی خطرناک است که ممکن است به نفع صنعت دخانیات باشد زیرا ممکن است انگیزه بیشتری برای سیگار کشیدن ایجاد کرده و با این نکته که کشیدن سیگار برای دستگاه تنفسی مضر است، در تضاد خواهد بود.
پس از بررسی های جامع، مشخص شد که یکی از نویسندگان این مقاله در آن زمان، نقش متداول و مداومی در ارائه مشاوره به صنعت دخانیات در زمینه کاهش آسیب دخانیات داشت و نویسنده دیگر آن در زمان تهیه مقاله، محقق اصلی سازمان غیر دولتی یونانی NOSMOKE بود که پایگاه خود را در پارک علمی پاتراس، یک پارک علم و نوآوری که بودجه خود را از بنیاد جهانی بدون سیگار (سازمانی با بودجه صنعت دخانیات) دریافت کرده است.
به گزارش سیناپرس، وابستگی نویسندگان این مقاله به صنعت دخانیات، آیین نامه وضع شده توسط انجمن تنفسی اروپا را که می گوید ماموریت آن ارتقا سلامت ریه و تسکین رنج بیماران تنفسی است، نقض می کند.
نشریه اروپایی تنفسی که این مقاله کذب را منتشر کرده، اظهار داشت که پس از یک بررسی جامع، سردبیران و اعضای انجمن تنفسی اروپا توافق کردند که اگر پیش از انتشار مقاله از تضاد منافع اطلاع داشته باشند، اجازه نمی دهند که چنین مقالاتی برای انتشار در نظر گرفته شوند.به گزارش سیناپرس،  به طور کلی  افراد وابسته به صنعت دخانیات به هیچ وجه نمی توانند در فعالیت های این نشریه، عضویت در جامعه و شرکت در کنگره ها و جلسات آن شرکت کنند و از این کار منع می شوند. 
مترجم: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا