مادران پرتحرک بهترین الگوی دختران برای فعالیت های فیزیکی

مطالعه روی 40 دختر بچه که بین 5 تا 12 سال سن داشتند نشان می دهد بچه هایی که مادران پر تحرکی دارند در آینده خود نیز به همان اندازه پر تحرک می شوند و به اندازه کافی ورزش خواهند نمود و هر اندازه که عدم تحرک در بین مادران بالا تر رود به همان اندازه فرزندان آن ها نیز دچار عدم تحرک شده و وقت بیشتری را در مقابل صفحه تلویزیون می گذرانند.

به گفته آلیس بارنز ،محقق دانشگاه نیو کاسل استرالیا ،مادران اولین و مهم ترین الگوی دختران در زندگی هستند که به شکلی عجیب اعتقادات و رفتار های آن ها از رفتار های مادرانشان الگو برداری می شود.

وی می افزاید :تحقیقات نشان می دهد که مادران تاثیر مهمی روی تحرک فیزیکی دختران خود دارند که این تاثیر به شیوه تربیت و نوع برخورد آن ها مرتبط است.

طبق نتایج بدست آمده از تحقیقات در تمامی سنین زنان و دختران در مقایسه با مردان هم سن و سال خود از تحرک کمتری برخوردارند و با گذشت سال ها و بالا رفتن سن آن ها این اختلاف پر رنگ تر می شود. در ادامه این تحقیقات مشخص شد که مادران فعال و پر تحرک دختران مشابهی خواهند داشت و تاثیر این تحرک روی دختران به مراتب بیشتر از فرزندان پسر است.

برای درک بهتر نحوه تاثیر مادران روی فعالیت های فیزیکی دخترانشان بارنز و همکارانش با زیر نظر گرفتن مادران و دختران به بررسی این موضوع پرداختند , در این آزمایش هر دوی آن ها به مدت 7 روز , روزانه 8 ساعت سرعت سنج هایی بر تن کرده و و بدین شکل سطح فعالیت بدنی آن ها توسط این دستگاه ها سنجیده و ضبط می شود. علاوه بر این مادران میزان زمانی که هیچ گونه فعالیت بدنی انجام نمی دهند را ثبت نموده و دختران آن ها نیز در گزارش خود به مقدار زمانی که صرف تماشای تلویزیون و استراحت کرده اشاره کردند.

لازم به ذکر بوده که چیزی نزدیک به دو سوم مادران شرکت کننده در این آزمایش دچار چاقی مفرط و یا اضافه وزن شدید بودند و همچنین 30 درصد دختران آن ها نیز از چاقی رنج می برند. گفتنی است برای این افراد شرکت در فعالیت های فیزیکی همانند پیاده روی و یا دوچرخه سواری که می تواند اوقات فراغت آن ها را نیز پر نماید بسیار مفید خواهد بود.

به گفته بارنز افراد برای جلوگیری از چاقی و اضافه وزن بیش از اندازه باید خود به فکر راهکار هایی جهت داشتن زندگی فعال باشند به عنوان مثال می توانند با پارک کردن خودروی خود در مکانی دورتر از مقصد پیاده روی نموده و به این شکل اندکی تحرک فیزیکی خود را بالا ببرند.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا