کودکان تحت شیمی درمانی در اجتماعات حضور نداشته باشند

دکتر علی صباغ در گفتگو با خبرگزاری سیناپرس همدان، اظهار کرد: کودکانی که تحت درمان با شیمی درمانی هستند به علت مصرف داروهای شیمی درمانی سیستم ایمنی ضعیفی نسبت به سایرین دارند بنابراین باید ملاقات آنها بسیار محدود باشد و در اجتماعات حضور نداشته باشند.

وی افزود: محدودیت ملاقات این کودکان قبل از شیوع ویروس کرونا نیز باید توسط مراقبین مد نظر گرفته می شد چرا که این کودکان بسیار تحت تاثیر کوچکترین آلودگی قرار می گیرند و ممکن است مشکلاتی را برای خانواده ها ایجاد کند.

صباغ به وصعیت فعلی جامعه اشاره کرد و گفت: در حال حاض ویروس کرونا شیوع پیدا کرده بنابراین باید مراقبین ملاقات با اقوام را ممنوع کنند چرا که این کودکان سیستم ایمنی ضعیفی دارند و ممکن است اتفاقات جبران ناپذیری به وقوع بپیوندد.

این متخصص کودکان ادامه داد: این کودکان باید از نوبت اول شیمی تا ختم درمان با شیمی درمانی هر گونه ملاقات توسط اقوام را ممنوع کنند تا دوران درمان به پایان برسد.

وی خاطرنشان کرد: این کودکان باید از انجام ورزش های سنگین  و خطرناک خودداری کنند و این موضوع باید مد نظر مراقبین این دسته کودکان باشد.

این فوق تخصص سرطان خون کودکان به اهمیت پخت کامل غذاهای پروتئینی توصیه کرد و گفت: طبخ غذا به صورت کبابی برای این کودکان ممنوع بوده و مراقبین باید غذا را به طور کامل بپزند و از پختن کامل غذا اطمینان پیدا کنند و سپس به کودک بخورانند چرا که پختن غذا به صورت کبابی ناقص بوده و ممکن است برای بیماران مشکلات گوارشی ایجاد شود.

وی به اهمیت تمیز بودن ظروف مورد استفاده غذای کودک اشاره کرد و گفت: مادران باید نسبت به تمیز بودن ظروف مورد استفاده این کودکان اطمینان داشته باشند چرا که بدن این کودکان به کوچکترین میکروب ها واکنش نشان می دهد.

صباغ یادآور شد: مادران ممکن است ناخواسته دستانشان به سطوح برخورد داشته باشد، بنابراین بهتر است قبل از خوراندن هر گونه ماده غذایی به کودک ابتدا دستانشان را با آب و صابون تمیز شست و شو دهند.

وی مصرف میوه های بدون پوست را برای کودکان تحت درمان با شیمی درمانی ممنوع اعلام کرد و گفت: میوه هایی که بدون پوست هستند به سختی ضد عفونی می شود، بنابراین کودکان تحت درمان باید از میوه های پوست دار استفاده کنند تا دچار مشکلات گوراشی ناشی از ورود میکروب ها به داخل دستگاه گوارش نشوند.

این متخصص کودکان گفت: کودکان تحت درمان با شیمی درمانی باید لبنیات را به صورت پاستوریزه مصرف کنند و از خوردن هر گونه لبنیات محلی خودداری کنند.
وی تاکید کرد: اگر کودکی میوه ای را به صورت نیمه خورده رها کرد، نیمه باقی مانده به یخچال برنگردد و مجدد به کودک خورانده شود، چرا که ممکن است آلودگی های داخل محیط یخچال بر روی این میوه بنشیند و کودک تحت درمان با مشکلات گوارشی مواجه شود.

صباغ مصرف غذاهای کنسرو شده برای این دسته از کودکان ممنوع اعلام کرد و گفت: در صورت ناچار بودن باید به تاریخ انقضای کنسروها توجه شود، اما بهتر است این کودکان به علت ضعف سیستم ایمنی، از مصرف این گونه غذاها خودداری کنند.

وی خاطرنشان کرد: خانواده ها باید مصرف فست فودها را از زندگی خود حذف کنند تا کودک دچار وسوسه برای مصرف فست فود نشود چرا که مصرف این غذاها دردسر ساز است.

صباغ مصرف آب شهری برای نوشیدن آب مناسب خواند و گفت: آب شهری ضدعفونی بوده و هیچ مشکلی ندارد، اما برخی مادران نسبت به کودکان حساسیت زیادی دارند و تمایل به جوشاندن آب دارند که این موضوع هیچ مانعی ندارد.

وی گفت: برخی دیگر از مادران آب معدنی ازبرندها ی معروف خریداری می کنند و به کودکان تحت درمان آب معدنی می دهند که این موضوع نیز هیچ مشکلی نداشته، اما آب شهری نیز مناسب بوده و مشکلی ندارد.

 صباغ به پایان شیمی درمانی برخی کودکان اشاره کرد و گفت: برخی کودکان که ختم شیمی درمانی میشوند و مغز استخوان آنها پیوند میشود باید از خوردن مواد خام و سبزیهای خام خودداری کنند.

گزارش: زهرا فرامرزدوست

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا