ایستگاه لرزه‌نگاری دائمی باند پهن کشیتوئیه راه اندازی شد

 مرکز لرزه‌نگاری کشوری وابسته به مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران در راستای لزوم توسعه ایستگاه‌های لرزه‌نگاری جهت پوشش مناسب‌ تر مناطق لرزه‌ خیز کشور و با حمایت مدیریت بحران استانداری کرمان، ایستگاه لرزه‌نگاری دائمی باند پهن را در این استان راه‌اندازی کرد. این ایستگاه در روستای کشیتوئیه بخش شهداد حوالی شمال شرق استان کرمان واقع شده است و لرزه‌خیزی گسل‌های «نای‌بند» و «لکرکوه» از شمال و گسل‌های «سیرچ-گلباف» و «شهداد» از جنوب را پوشش می‌دهد.

عملیات راه‌اندازی ایستگاه کشیتوئیه ۲۵ فروردین ۱۴۰۰ پایان یافت و فعالیت داده‌برداری ایستگاه آغاز شد و در همان تاریخ زمین‌لرزه‌ای با بزرگای ۳ در مقیاس امواج زمین در منطقه فاریاب به فاصله رومرکزی ۲۲۴ کیلومتر از محل ایستگاه و همچنین، یک زمین‌لرزه دیگر با بزرگای ۲.۸ در مقیاس امواج زمین در فاصله ۲۷ کیلومتری توسط این ایستگاه ثبت شد.

به گزارش روابط‌عمومی دانشگاه تهران، کلیه تجهیزات لرزه‌نگاری و ارتباطی و حفاظتی این ایستگاه توسط مرکز لرزه‌نگاری کشوری تأمین شده‌ است و داده‌های این ایستگاه به صورت آنلاین (برخط) به مرکز لرزه‌نگاری کشوری ارسال می‌شود و همراه با داده‌های دیگر ایستگاه‌های لرزه‌نگاری جهت پایش مناسب‌تر فعالیت‌های زمین، امور تحقیقاتی و گزارش رخدادهای زمین‌لرزه محلّی در آن ناحیه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا