کنترل آفت مزرعه برنج با استفاده از انرژی خورشیدی

شایان رضایی فر، مخترع این طرح در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس گفت: امروزه  یکی ازروش‌های کنترل آفات به ویژه کرم ساقه خوار برنج (در مرحله پروانه ای)، استفاده از تله‌های نوری  در مزرعه ها است؛ این روش برای تولید محصول سالم (ارگانیک) موثر است.

وی به تفاوت این روش نسبت به شیوه های شیمیایی اشاره کرد و افزود: استفاده از روش‌های دیگر مبارزه و کنترل آفات مانند شیوه‌های شیمیایی با توجه به عملکرد مناسب و قابل قبول بودنشان سبب ایجاد آلودگی های زیست محیطی می شوند. تمامی آفت‌های محصول های کشاورزی از طریق سم از بین رفته و پساب های آنها وارد آب رودخانه ها و دریاها شده یا در ساقه و دانه برنج ماندگار شده و با خوردن، وارد سیستم گوارشی بدن انسان می شود. اثر زیان بار این آلودگی ها در دراز مدت نمایان می شود؛ طبق برآورد انجام شده ، از هر 5 نفر ایرانی یک نفر به بیماری سرطان مبتلا می شوند.

وی افزود: در این شیوه کرم ساقه خواربرنج( پس از 7 روز تخم گذاری و تبدیل شدن به پروانه) به عنوان یکی از آفات مزرعه برنج با استفاده از تله نوری به دام انداخته می شود و مخزن سم دستگاه، این پروانه را از بین می برد؛ این دستگاه با استفاده از انرژی خورشیدی انرژی مورد نیاز روشنایی لامپ  مخزن را تامین کرده و باعث حل مشکلات و مسایل زیست محیطی موجود می شود.

وی اظهار کرد: هرچند این طرح نمونه های مشابه خارجی دارد اما برای اولين بار در ايران طراحی و ساخته شده و مورد آزمون و ارزيابی در شرايط مزرعه ای قرار گرفته و نتايج حاصل از آن  نیز مطلوب است. این دستگاه در طول روز با استفاده از پانل خورشیدی تعبیه شده درسیستم، انرژی مورد نیاز خود را تامین کرده و قادر به ذخیره این انرژی هستند.

وی کنترل آفات (در مرحله پروانه ای) به روش سالم بدون مصرف سموم شیمیایی، جایگزینی انرژی الکتریکی حاصل از انرژی فسیلی با انرژی تجدیدپذیر(خورشیدی) برای روشنایی، تولید غذای سالم(تولید محصول ارگانیک)، کاهش هزینه ها و قیمت مناسب دستگاه، حمایت از محیط زیست، استفاده مناسب و كارآمد از انرژی تجديد پذير(انرژی خورشيدی) را از جمله مزایای استفاده از این روش برشمرد و گفت: این دستگاه علاوه بر استفاده از نور خورشید، قابلیت استفاده و تعویض باتری و همچنین امکان استفاده از برق شهری را نیز دارد.

وی بیان کرد: هرچند این دستگاه مزایای بیشماری دارد و سال 1391 به ثبت اختراع رسیده اما هنوز به تولید نرسیده است و نیاز به حمایت سرمایه گذاری بخش دولتی  از جمله وزارت جهاد کشاورزی دارد.

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا