آسان کردن سفر آخر بیماران در حال مرگ با بیهوشی عمومی

به گزارش سیناپرس، از بیهوشی عمومی به طور گسترده ای برای جراحی و مداخلات تشخیصی استفاده می‌شود تا اطمینان حاصل شود بیمار در طی این اقدامات دچار درد نمی‌شود. اما متخصصان اخلاق و بیهوشی از دانشگاه آکسفورد با همکاری دانشگاه ملبورن و موسسه تحقیقاتی MCRI استرالیا در پژوهشی که نتایج آن را اخیراً منتشر کرده‌اند، معتقدند استفاده از بیهوشی عمومی باید در به طور گسترده تری برای بیماران صعب العلاج و در حال مرگ در دسترس باشد.

به گفته آن‌ها، اگرچه به چنین بیمارانی معمولاً داروهای ضد درد یا مسکن داده می‌شود، اما این راهکار ممکن است کافی نبوده و منجر به آرام بخشی مداوم و عمیق نگردد.

بر اساس این اظهارات، اقدام به استفاده از داروهای آرام بخش برای برخی بیماران، آرامش کافی را به همراه ندارد و چنین بیمارانی ممکن است تمایل واضحی داشته باشند که کاملاً بیهوش شوند و در حال حاضر علم پزشکی توان لازم و کافی را برای انجام چنین کمکی دارد.

به بیان این پژوهشگران، «پیشنهاد ما در مورد کمک به مرگ خودخواسته نیست که در حال حاضر در انگلستان و بسیاری از دیگر کشورهای جهان امری غیرقانونی محسوب می‌شود.به گزارش سیناپرس، بلکه تمرکز ما بر روی گزینه‌هایی است تا کمک می‌کنند بیماران در پایان زندگی خود دچار درد و رنج نباشند. به زبان ساده، برخی از بیماران می‌خواهند در چنین هنگامی مطمئن شوند که بیهوش بوده و از رسیدن لحظات آخر خود بی خبر هستند».

به بیان یکی از استادان بیهوشی در دانشگاه آکسفورد انگلستان، «تمایل به بیهوشی به عنوان وسیله ای برای از بین بردن تجربه رنج جسمی یا روانی کاملاً قابل درک است. روش بیهوشی عمومی بیشترین شانس را برای اطمینان از عدم اطلاع بیمار از گذراندن یک روند نامطلوب در ساعات پایانی عمر خود فراهم می‌کند».

همچنین مدیر اخلاق پزشکی دانشگاه آکسفورد در این خصوص می‌گوید: «این موضوع بسیار مهم است که بیماران از تمام گزینه‌های قانونی موجود برای تسکین درد و رنج در پایان زندگی خود مطلع شوند. این موارد شامل بی دردی، آرام بخشی و همین طور بیهوشی کامل است. خطرات و مزایای هر یک از این موارد باید به طور دقیق توضیح داده شود و بیماران باید در انتخاب گزینه یا ترکیبی از گزینه‌ها که به بهترین وجه ارزش‌ها و خواست‌های آن‌ها را برآورده می‌کنند آزاد باشند».

پیش‌تر در یک نظرسنجی انجام شده از عموم مردم که نشریه PLOS One به انتشار نتایج آن پرداخته بود، حدود 88 درصد از شرکت کنندگان، معتقد بودند در صورت حتمی بودن مرگ، تمایل دارند که گزینه بیهوشی عمومی را انتخاب کنند.

به گفته محققان فوق، «به نظر می‌رسد عموم مردم، گزینه خواب عمیق و تسکین کامل دردها را در صورت مرگ بسیار مهم می‌دانند. تحقیقات قبلی ما نیز نشان می‌دهند که مردم اعتقاد دارند بیماران باید از چنین انتخابی برخوردار باشند».

شایان ذکر است این موارد را نشریه بین المللی Anaesthesia متعلق به انجمن بیهوشی انگلستان منتشر کرده است.

نویسنده: محمدرضا دلفیه
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا