طبیعت همدان به کما رفت

اسفندیار خزائی در گفتگو با خبرگزاری سیناپرس همدان ، اظهار کرد: در سالجاری در فصل بهار بارش مناسبی نداشتیم و طبیعت به جای رویش و سبز شدن در حال خشک شدن بوده و طبیعت به کما رفته است که امیدواریم در اردیبهشت ماه بارش های مطلوبی داشته باشیم تا طبیعت نجات یابد.

وی افزود: بذرپاشی ها و عملیات احیایی در طبیعت انجام شده که به علت عدم بارشهای بهاره طبیعت نقشه ی پاییز به خود گرفته است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با بیان اینکه خشکسالی تهدیدی برای گونه ها محسوب می شود، تصریح کرد: در صورتیکه در سال آینده بارش ها مطلوب شود و بهبود یابد خسارتهای طبیعی ناشی از خشکسالی جبران می شود چرا که بذر گونه های گیاهی در داخل خاک باقی مانده و در بهار سال آینده شکوفا می شود.

خزائی با اشاره به بارش ها، پراکنش و مسائل طبیعی اشاره کرد و گفت: علاوه بر مسائل طبیعی برخی دخالتهای انسانی موجب خسارت می شوند، بنابراین اگر مسائل طبیعی موجب خسارت در طبیعت شود طبیعت خود را به گونه ای تنظیم می کند در سال آینده جبران می شود.

وی ادامه داد: در صورتیکه دخالتهای انسانی موجب خسارت به طبیعت شود خسارت های وارد شده جبران ناپذیر خواهند بود.
این مقام مسئول آتش سوزی مراتع را بلای خانمان سوز طبیعت برشمرد و گفت: مردم باید مراقب طبیعت باشند و از ایجاد هر گونه حریق خودداری کنند چرا که در صورت بروز آتش سوزی گونه های گیاهی پودر شده و به طور کامل از بین می روند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر یک هزارو 658 گونه گیاهی در همدان وجود دارد، خاطرنشان کرد: تنوع گونه های گیاهی در همدان در وضعیت مناسبی قرار داشته و در صورتیکه در یک سال به خشکسالی بر خورد کنیم گونه ها در عمق زمین باقی مانده و با نزول بارش ها خسارت های سال گذشته اش جبران می شود.

خزائی با اشاره به پایا بودن برخی گونه های گیاهی اشاره کرد و گفت: این گونه ها به علت ویژگی هایی که دارند طبیعت را نجات می دهند و با سایه ی خود از گیاهان دیگر مراقبت می کنند، بنابراین باید تلاش کنیم این گونه ها با کوتاهی ها و عدم مراقبت از طبیعت از بین نروند.

گزارش: زهرا فرامرزدوست

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا