آیا بیماران قلبی هم می توانند روزه بگیرند؟

دکتر محسن قراخانی در گفتگو با خبرگزاری سیناپرس اظهار کرد: بیماران قلبی که تحت نظر پزشک معالج خود بیماری کنترل شده دارند  می توانند تحت نظر پزشک متخصص خود به امر روزه داری بپردازند.
وی با بیان اینکه بیماران قلبی بر حسب وضعیت بیماری با یکدیگر متفاوت هستند، تصریح کرد: هر بیمار قلبی در وضعیت متفاوتی قرار دارد بنابراین برای امر روزه داری بهتر است با پزشک خود مشورت کنند.
دکتر قراخانی با بیان اینکه امر روزه داری بسیار مفید است، تصریح کرد: در صورتیکه بیماران بیماری قلبی کنترل شده دارند، می توانند با رژیم غذایی مناسب و  مصرف داروهای قلبی در ساعت مشخص روزه بگیرند.
وی خاطرنشان کرد: اگر بیمار قلبی وضعیت ناپایداری داشته باشد و در وضعت بحرانی از نظر قلبی قرار گرفته باشد همچنین بیماری همراه مانند فشار خون و دیابت کنترل نشده داشته باشد روزه برای این افراد جایز نیست.
این متخصص قلب و عروق یادآور شد: در صورتیکه بیماران بیماری دیابت و فشار خون کنترل شده دارند می توانند با پزشک خود مشاوره داشته باشند و تحت نظر پزشک روزه بگیرند.
وی به محدود کردن داروهای قلبی در بین افطار تا سحر اشاره کرد و گفت: داروهای قلبی به طور معمول یک بار در روز و یا در نهایت دو بار روز باید مصرف شوند که روزه داران می توانند داروها را بین افطار تا سحری تنظیم کنند.
وی گفت: اگر بیمار قلبی دچار بیماری همراه مانند دیابت کنترل شده باشد و HBA1C  بیمار زیر 6 و یا 6.5 باشد می تواند با مشاوره گرفتن از پزشک معالج خود اقدام به روزه داری کند.
این متخصص قلب و عروق با بیان اینکه برخی بیماران فشارخون مقاوم به درمان دارند، تصریح کرد: برای این بیماران روزه داری توصیه نمی شود، چرا که ابتدا باید داروی سازگار با بدن آنها تجویز شود تا فشار خون آنها نرمال شود.
وی استفاده از رژیم غذایی مناسب را در هنگام روزه داری بسیار مهم خواند و گفت: روزه داران باید سعی کنند  از مصرف غذاهای پرچرب و سرخ کردنی در وعده افطار استفاده نکنند.
این متخصص قلب و عروق تاکید کرد: مصرف سبزیجات و میوه جات برای روزه داران بسیار مفید است چرا که روزه داران ممکن است با یبوست مواجه شوند که این نوع رژیم غذایی به اجابت مزاج آنها کمک می کند.
وی گفت: در اردیبهشت ماه دمای هوا بالاتر می رود و روزه داران ممکن است احساس تشنگی پیدا کنند که مصرف سبزیجات و میوه ها برای کاهش احساس تشنگی در آنها بسیار کمک کننده است.

گزارش: زهرا فرامرزدوست

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا