بومی سازی پروتزهای عصبی در انتظار حمایت مالی

دکترعباس عرفانیان، مدیر طرح کلان ملی « طراحی و ساخت پروتزهای عصبی» در گفتگو بامهر گفت: یکی از اهداف این طرح، گسترش فناوری عصبی و بومی سازی آن در ایران است.وی با بیان اینکه امروزه كاربرد فناوری عصبی در تشخيص، درمان و توانبخشی بسيار گسترش يافته است، افزود: این کاربردها باعث ایجاد تحول شگرفی در پزشکی شده اند، از این رو ساخت پروتزهای عصبی می تواند مورد اهمیت واقع شود.

وی تاکید داشت: محصولات اين فناوری بسيار گران قيمت است، به همین دلیل، ساخت پروتزهای عصبی در کشور، یکی از نيازهای ضروری جهت حفظ و ارتقا سطح سلامت جامعه محسوب می­ شود.

مجری طرح کلان ملی در خصوص فناوری پروتزهای عصبی گفت: پروتزهای عصبی سیستم­های میکروالکترونیک با تراشه­ های ریزپردازنده هستند که بر مبنای عملکرد سیستم عصبی انسان می توانند ارگان­ های بدن را کنترل کنند.

عرفانیان با اشاره به اینکه پروتزهای عصبی می تواند شامل پروتز قلبی، شنوایی، بینایی، تنفسی شوند، اظهار داشت: از این فناوری برای کنترل مثانه، نوعی سفتی عضلات (اسپاستيسيتی)، کنترل دردهای مزمن، کنترل حملات صرع و درمان بیماری پارکینسون استفاده می شود.

وی رفع مشکلات حرکتی در افراد دچار ضایعه نخاعی، مغزی، ام اس، فلج مغزی(CP)، سکته مغزی(stroke) را از دیگر کاربردهای سیستم عصبی دانست و افزود: به طور نمونه، در این پروژه یک پروتز عصبی -حرکتی، برای رفع مشکلات حرکتی در افراد دچار ضایعه نخاعی طراحی و ساخته  می شود.

 به گفته وی، تا پایان سال ۱۳۹۳، حدود ۱۴.۵ درصد بودجه پیش بینی شده از سوی شورای عالی علوم تحقیقات و فناوری، برای اجرای این طرح کلان ملی اختصاص داده شد که با این وجود، بیش از ۳۰ درصد پیشرفت داشتیم.

وی با بیان اینکه این پیشرفت به تائید ناظر و کمیته راهبری طرح نیز رسیده است، ادامه داد: همچنین با حمایت شورایعالی عتف، زیرساخت های لازم و آزمایشگاه های مورد نیاز برای اجرای این طرح، ایجاد شد که این آزمایشگاه ها در نوع خود منحصر به فرد هستند و از سرمایه های تحقیقاتی کشورمان محسوب می شوند.

وی با اشاره به آیین نامه شورای عتف که باید بخشی از هزینه طرح های کلان توسط بهره بردار تامین شود، در ادامه عنوان کرد: تاکنون حمایتی از سوی بهره بردار تحقق نیافته و اجرای پروژه در سال جاری با مشکل روبرو شده است.

عرفانیان در ادامه گفت: نمی توان انتظار داشت که تمام بودجه طرح از طرف شورایعالی عتف پرداخت شود، از این رو تمام نهادهای بهره بردار می توانند در جهت حمایت های مالی این طرح، روی کار بیایند تا ساخت پروتزهای عصبی در کشور بومی سازی شود.

وی اظهار داشت: از آنجا که هدف اصلی طرح در جهت رفع مشکلات یکی از بیمارهای صعب العلاج است پس انتظار می رود که نهادهای خیر بتوانند به اجرای این طرح کلان ملی کمک کنند. این پروژه در مرکز فناوری عصبی ایران دانشگاه علم و صنعت اجرا می شود. اسپاستیسیته یا اسپاستیسیتی عبارت است از افزایش تون ماهیچه‌ای در یک عضله و یا گروهی از ماهیچه‌ها که به علت ضایعه نورون حرکتی فوقانی (همانند سکته مغزی) و یا آسیب، تحلیل برنده دستگاه عصبی مرکزی اتفاق می‌افتد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا