شناسایی بیماری های چشم با نرم افزاری متفاوت

بر اساس گزارش های منتشر شده در این زمینه ، این نرم افزار کاربردی توسط تیمی از جراحان و پزشکان مرکز شبکیه چشم Medical and Surgical Centre for Retina  در  شهر مکزیکو طراحی شده است و در آن از دوربین تلفن های همراه هوشمند ، جهت شناسایی هر نوع عارضه غیر طبیعی یا افزایش ضخامت سطح شبکیه استفاده می شود . این نرم افزار به پزشکان عمومی امکان معاینه و بررسی اولیه جهت تشخیص موارد بیماری را داده و آن ها می توانند با شناسائی بیماری ، فرد بیمار را به متخصصان ارجاع دهند .

دکتر یوان کارلوس آلتامیرانو والجو Juan Carlos Altamirano Vallejo ، مدیر پزشکی مرکز جراحی شبکیه چشم در مکزیکو سیتی ، در توضیح این مساله اعلام کرد : " هدف ما جایگزین کردن این نرم افزار به جای پزشکان نیست ؛ بلکه با کمک این نرم افار ، ما قادر به شناسائی و تشخیص زود هنگام اختلالات بینائی خواهی بو د . "

گفتنی است این نرم افزار قابلیت کارائی و استفاده در مناطق روستائی و دور افتاده ای را که پزشکان متخصص در آن وجود ندارند ، را داشته و می تواند به ساکنین این مناطق کمک کند .

ر در ادام توضیحات خود افزود : " ما باید بدانیم که چه کسانی در خطر بالقوه قرار داشته و نیازمند معاینه توط پزشک هستند . در حقیقت این نرم افزار کاربردی ، یک ابزار جدید است که در اختیار پزشکان بوده و به آن ها کمک می کند تا بیماری های چشمی و به ویژه عوارض ناشی از دیابت را در مراحل اولیه ؛ شناسائی کنند . "

به گفته طراحان این نر افزار کاربردی ، استفاده از این وسیله همچنین موجب کاهش میزان هزینه های بیماران شده و از نظر اقتصادی نیز برای ان ها مقرون به صرفه خواهد بود . علاوه بر این موضوع ، با توجه به شناسایی بیماری در مراحل اولیه ، پزشکان قادر به اتخاذ روش های درمانی مناسب بوده  پیش از بحرانی شدن شرایط یا کوری بیمار می توانند وی را مداوا کنند .

یکی دیگر از کاربردهای این نرم ازار نیز ، بررسی شرایط بینائی بیماران دارای دیابت است و پزشکان با استفاده از این نرم افزار می توانند عوارضی همچون لکه های ناشی از دیابت macular degeneration و ورم چشمی edema و رتینوپاتی دیابتیک diabetic retinopathy را شناسایی کنند .

در خاتمه لازم به توضیح است که این نرم افزار کاربردی با کمک مهندسان زیست پزشکی موسسه فناوری و آموزش عالی مونتاری Monterrey Institute of Technology and Higher Education (ITESM) کشور اسپانیا تهیه شده و آزمایش های اولیه آن کاملا رضایت بخش بوده است . پیش بینی می شود این محصول به زودی وارد بازار های مصرفی شده و از آن به عنوان بخشی از سیستم پایه سلامت استفاده شود .

منبع

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا