زنده سازی جنگجویان باستانی به کمک استخراج ژنتیکی

به گزارش سیناپرس، طی روزهای گذشته خبری که بی شباهت به فیلم های علمی – تخیلی ترسناک نیست، در رسانه های جهان بازتاب یافته است زیرا وزیر دفاع روسیه در صدد باز زنده سازی ژنتیکی گروهی از جنگجویان باستانی سلطنتی و اسب های آن ها است که در مرز اوکراین شناسایی شده اند و دی ان ای موجود در استخوان آن ها در شرایط خوبی باقی مانده است.
به نظر می رسد سرگئی شویگو، در مورد پتانسیل مقابر ۳ هزار ساله اقوام باستانی سکاها در تووا، منطقه ای کوهستانی در سیبری مصصم است. این محوطه باستانی محل دفن جنگجویان قبایل باستانی تونگ  Tunnug است  که اغلب با اسبهایشان در منطقه موسوم به دره پادشاهان تووا  Tuva دفن شده اند.
کشف این آثار سه سال پیش توسط تیمی مشترک از باستان شناسان روسیه و سوئیس آغاز شده و اطلاعات آن به دلیل ترس از خشم مردم و برخی باورهای مذهبی، اعلام نشد.
وزیر دفاع روسیه روز چهارشنبه در جلسه انجمن جغرافیایی این کشور که ولادیمیر پوتین نیز به صورت آنلاین در آن حضور داشت گفت: ما خیلی مشتاق هستیم تا مواد آلی و دی ان ای این بقایای انسانی و جانوری را استخراج کنیم. وی همچنین تاکید کرد که این بقایا به خوبی حفظ شده اند و امکان کلون سازی و ساخت نمونه های زنده و واقعی از این افراد و جانوران امکان پذیر است.

وی بدون ارائه توضیحات بیشتری در مورد تحقیقات ژنومی برنامه ریزی شده برای این مسئله افزود كه این اقدام، به طور كلی بسیار جالب خواهد بود زیرا مقابر در خاک های یخ زده قرار داشته و تمام مواد آلی مورد نیاز، حفظ شده اند. ما تاکنون چندین آزمایش در این محل انجام داده ایم و این نقطه آغاز یک سفر بزرگ بین المللی است.
در خاتمه گفتنی است از نظر علمی و در صورت استخراج کامل و سالم دی ان ای و ژنوم یک موجود زنده، امکان تکثیر و بازسازی آن وجود دارد اما از نظر فنی هنوز مشکلات و موارد متعددی در این مسیر قرار داشته و هیچ نمونه ای تا کنون از این عمل ثبت نشده است.به گزارش سیناپرس،از سوی دیگر این موضوع می تواند تبعات اخلاقی و مذهبی متعددی داشته و باید منتظر ماند تا مشخص شود آیا روسیه واقعا قادر به انجام چنین ماجراجویی شگفت انگیزی خواهد بود یا خیر؟