تنبیه کودکان بر تکامل مغز آنها تأثیر می گذارد

به گزارش روزنامه دیلی میل،  زمانی که پدر و مادر می شویم، مسئولیت های بزرگی را به گردن داریم که باید رعایت کنیم. پدر و مادر شدن یکی از بهترین حس های دنیا است و می توان تجربه های متفاوتی را در این دوران به دست آورد، اما همه این روند و فرآیند بزرگ کردن فرزند آسان و لذت بخش نیست.

برای تربیت یک فرزند منضبط باید تلاش کرد و از کودکی قوانین و مقررات خاصی را به کودک آموزش داد،  اما نه با تنبیه و خشونت؛ زیرا تاثیر خشونت و تنبیه بر کودکان بسیار مخرب و ویرانگر است.

محققان دانشگاه «هاروارد» به تازگی در مطالعه ای متوجه شدند که تنبیه بدنی کودکان بر تکامل مغز آنها تاثیر دارد. آنها در این مطالعه اثرات تنبیه کردن بدنی را بر مغز ۱۴۷ کودک بررسی کردند. این محققان متوجه شدند که تنبیه بدنی ممکن است از طُرق مشابه با اشکال شدیدتر خشونت و بدرفتاری بر تکامل مغز کودک تأثیر بگذارد.

محققان متوجه شدند، کودکانی که تحت تنبیه بدنی قرار گرفته بودند، واکنش های عصبی بیشتری در چند ناحیه از قشر پیشانی (PFC) مغز، از جمله در مناطقی داشتند که بخشی از شبکه سالیانس (salience network) است.

این مناطق به نشانه هایی در محیط مانند تهدید پاسخ می دهند که دارای پیامد هستند و ممکن است در تصمیم گیری و پردازش شرایط تأثیر بگذارد.

محققان خاطر نشان کردند: شواهد واضحی وجود دارد که تنبیه بدنی به سلامت کودکان آسیب می رساند و با نتایج ضعیف تر عملکرد مغزی در کودکی و بزرگسالی ارتباط دارد.

آنها به والدین توصیه کردند که با استفاده از روش های جایگزین به کودکان خود تفاوت میان کارهای درست و اشتباه را بیاموزند.

این تحقیق جدید محققان دانشگاه هاروارد بر اساس مطالعات موجود است که افزایش فعالیت مغزی را در برخی از مناطق مغزی کودکانی که مورد سوء استفاده قرار گرفته اند،  در واکنش به علائم تهدید نشان می دهد.

«مک لاولین» از گروه روانشناسی دانشگاه هاروارد که این مطالعه را انجام داده است، گفت: کودکانی که خانواده های آنها از تنبیه بدنی استفاده می کنند بیشتر دچار اضطراب، افسردگی، مشکلات رفتاری و سایر مشکلات روحی می شوند، اما بسیاری از مردم تنبیه بدنی را نوعی خشونت نمی دانند.

منبع:ایرنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا