فرزندانتان را از شیر مادر محروم نکنید

به گزارش سیناپرس، ارتقا و حمایت از تغذیه با شیر مادر به‌عنوان یک اولویت بهداشتی در سال‌های اخیر مطرح شده است. شیر مادر بهترین منبع تغذیه برای نوزادان است، به‌طوری‌که تغذیه با آن در طول شش ماه اول زندگی شرایط مطلوبی را برای رشد و تکامل کودک فراهم کرده و باعث کاهش مرگ‌ومیر و کاهش ریسک ابتلا به بیماری‌های متابولیک، چاقی و دیابت نوع دو می‌شود. کاهش تغذیه انحصاری با شیر مادر می‌تواند باعث افزایش سوء تغذیه، عفونت و افزایش دو تا سه برابری مرگ‌ومیر نوزادان شود. در کشورهای درحال‌توسعه، کوتاه شدن مدت تغذیه انحصاری با شیر مادر، یک مشکل جدی است و موجب مرگ بیش از یک‌میلیون کودک زیر ۱2 ماه در سال می‌گردد.

به گفته متخصصان سازمان بهداشت جهانی توصیه می‌کند که نوزادان برای شش ماه اول زندگی به‌طور انحصاری با شیر مادر تغذیه شوند. میزان شیردهی انحصاری با شیر مادر در دنیا 36 درصد و در ایران، حدود 23 درصد است.به گزارش سیناپرس، این آمار در خصوص کشور ما نشان می‌دهد که تداوم شیردهی به‌ویژه به شکل انحصاری با شیر مادر در بسیاری از موارد نادیده گرفته می‌شود. لذا شناسایی عوامل مؤثر بر عدم شیردهی مادران، می‌تواند در برنامه ریزی‌های مرتبط با ترویج تغذیه با شیر مادر بسیار مفید باشد.

در این راستا، پژوهشی ارزشمند توسط گروهی از محققان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان انجام شده است که در آن دلایل روی آوردن مادران به استفاده از شیر خشک برای شیرخواران زیر یک سال بررسی شده است.

در این پژوهش، محققان 372 مادر با میانگین سنی حدود 23 سال مراجعه‌کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر رفسنجان را با استفاده از پرسشنامه خاص علمی، مورد سؤال قرار داده و اطلاعات مورد نیاز را جمع‌آوری کرده‌اند. این اطلاعات سپس با استفاده از روش‌های علمی به کمک کامپیوتر تجزیه و تحلیل شده‌اند.

بر اساس نتایج به دست آمده از این مطالعه، شایع‌ترین علت روی آوردن مادران به شیرخشک، بروز این تصور و نگرانی در آنان بوده که احتمالاً شیر مادر برای بچه‌ها ناکافی است و خوب وزن نگرفتن نوزاد را به دنبال دارد.

به گفته غلامرضا بازماندگان، استادیار و پژوهشگر واحد توسعه تحقیقات بالینی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان و همکارانش، «تحقیقات قبلی عواملی مانند کمبود شیر، سزارین، مشکلات سلامتی نوزاد، بازگشت مادر به کار، فقدان حمایت افراد خانواده و خودکارآمدی پایین مادر را به‌عنوان عوامل مؤثر بر تغذیه انحصاری با شیر مادر شناسایی کرده بودند».

آن‌ها می‌افزایند: «متأسفانه این باور غلط در بین بسیاری از خانواده‌ها وجود دارد که علت گریه شیرخوار همیشه ناشی از ناکافی نبودن شیر و گرسنگی وی است. در صورتی که سایر علل همچون دردهای کولیکی و شرایط محیطی نیز می‌توانند با بی‌قراری و گریه شیرخواران همراه باشند».

لذا طبق نتایج این مطالعه، مهم‌ترین عاملی که می‌تواند در زمینه شروع تغذیه نوزاد با شیرخشک نقش داشته باشد، تصورات مادر شیرخوار درخصوص کفایت میزان شیر خود است.

به همین دلیل، به بیان محققان فوق، «شاید بتوان با آموزش و توجه بیش‌تر نسبت به باورهای مادران و همچنین انجام اقداماتی چون تشویق آن‌ها به شیردهی، ارزیابی دوره ای مادران در مورد نحوه صحیح شیردهی و مراقبت و بررسی روند شیردهی باعث تداوم شیردهی با این ماده تغذیه ای مهم شد».

به گزارش سیناپرس، گفتنی است این یافته‌ها در مجله علمی پژوهشی «سلامت جامعه» متعلق به دانشکده پرستاری مامایی و پیراپزشکی رفسنجان منتشر شده‌اند.

گزارش: محمدرضا دلفیه
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا