تزریق واکسن کرونا در زمان شیمی درمانی ممکن شد

حسین فودازی افزود: بیماران دچار بدخیمی شامل دو طیف هستند. دسته اول، بیماران در فاز فعال درمانی که مراحل جراحی، شیمی درمانی و یا رادیوتراپی را طی می کنند و گروه دوم شامل بیمارانی است که درمان آنها به پایان رسیده، سیر زندگی طبیعی را طی می کنند و در حال حاضر تحت نظر پزشک قرار دارند.  

وی ادامه داد: منعی برای تزریق واکسن کرونا به بیمارانی که در مرحله درمان فعال  انکولوژی، شیمی درمانی و یا رادیوتراپی هستند وجود ندارد؛ زیرا باید به این نکته توجه داشت که در تهیه واکسن ها از ویروس کشته شده و یا از آنتی ژن دیواره ویروس استفاده می شود، لذا هیچ محدودیتی برای تزریق انواع واکسن کرونای داخلی و یا خارجی در این دسته از بیماران نیست.  

دبیر انجمن رادیوتراپی انکولوژی ایران، امکان تزریق واکسن کرونا در زمان شیمی درمانی و همچنین بعد از جراحی های مربوط به تومورهای بدخیم را بدون مشکل دانست و اظهار داشت: بیماران در هر مرحله از درمان های سرطان به دلیل ضعف در سیستم ایمنی و آسیب پذیری بیشتر در کنار بیماران دیالیزی، پیوندی و بیماران مصرف کننده داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی بدن در اولویت تزریق واکسن کرونا قرار دارند.

وی تصریح کرد: تزریق واکسن کرونا در دو نوبت اولیه و یادآور (Boost) انجام می پذیرد که به مجرد در دسترس قرار گرفتن و قابل استفاده بودن آن، بیماران سرطانی باید با مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی و اخذ تاییدیه های لازم از پزشک خود تزریق واکسن را انجام دهند.  

فودازی با تاکید بر مطالعات علمی ثابت شده، در خصوص افرادی با پیوند مغز استخوان، افزود: این بیماران باید با گذشت حداقل ۲ ماه از پیوند مغز استخوان تحت تزریق واکسن کرونا قرار گیرند و فاصله زمانی ۲ تا ۶ ماه زمان مناسبی برای تزریق واکسن کرونا در این افراد است.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به دو میلیون و ۱۱۸ هزار و ۲۱۲ نفر و مجموع جان باختگان این بیماری به ۶۵ هزار و ۵۵ نفر است،  تا کنون یک میلیون و ۷۲۹ هزار و  ۲۹۳ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند و  چهار هزار و ۴۸۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

 تا کنون ۱۳ میلیون و ۸۶۶ هزار و ۸۸۷ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا