شبکه ملی مسوولیت اجتماعی دانشجویان تشکیل شد

ناعمه علی‌نژاد دانشجویان را سرمایه های انسانی دانشگاه‌ها و جامعه و از نیروهای جوان، متخصص و مطالبه گر دانست و افزود: این قشر همواره تلاش می کنند تا آگاهی و فهم عمیق از مفاهیم و مسائل جامعه پیدا کنند، به شناخت و گفتگو پیرامون مسائل می‌پردازند و به عنوان یک گروه بیناقشری طبقات مختلف جامعه را به هم پیوند می‌دهند.

وی با بیان اینکه دانشجویان نیازهای جامعه را کانالیزه کرده و در قالب راهکار و حل مسئله به نهادهای اجرایی منتقل می‌کنند، تصریح کرد: دانشجویان ظرفیت‌هایی هستند که در یک مقام، بازوان اجرایی و پیش‌برنده امور هستند و در مقامی دیگر در جایگاه نیروهای فکری و متخصص عمل می‌کنند.

علی نژاد ادامه داد: جریان‌های دانشجویی همواره ثابت کردند که می‌توانند در بزنگاه‌های تاریخی کشور، اثرگذاری قابل توجهی داشته باشند، اما بر کسی پوشیده نیست که پس از سال‌ها زیست جریان‌های دانشجویی در کشور دستاورد دانشجویان بلندمدت و سامان دهی شده‌ نبوده است و بعضاَ دانشجویان را متحمل هزینه‌های زیادی کرد. لذا همواره نگاه آسیب شناسانه‌، اصلاح‌محور و روبه آینده‌ای را پیرامون فعالیت های دانشجویی و موانع موجود در مسیر آن باید درنظر داشت.

این فعال دانشجویی اذعان داشت: تجربه چندین سال فعالیت دانشجویی ما را واداشت تا رویکرد نوینی برای مطالبه گری، توانمندسازی و مشارکت دانشجویان در عرصه اجتماعی و اجرایی کشور درنظر گیریم.

علی نژاد افزود: الگوی تشکیل شبکه مهستان بر مبنای الگویی توسعه‌محور و راهبرد حل مساله بنا شده است و استفاده از ظرفیت های بومی مناطق کشور و دانشجویان به مثابه سرمایه های انسانی موجود در استان های مختلف از اولویت های اصلی شبکه خواهد بود.

وی ادامه داد: در این شبکه تلاش کردیم تا خلاءها و کمبودهای راهبردی و گفتمانی ساختارهای دانشجویی کشور را شناسایی و جبران کنیم.

دبیر شبکه ملی مسوولیت اجتماعی دانشجویان اظهار داشت: توجه به رویکرد درون تشکیلاتی، پرورش و خودسازی دانشجویان برای توان افزایی آنان برای نقش آفرینی در حوزه های اجرایی کشور، رویکرد برون تشکیلاتی و اثرگذاری علمی و اجتماعی دانشجویان در شناسایی مهمترین موانع مدیریتی و ارائه راه حل های راهبردی و تولید محتوا جهت سیاستگذاری های اجرایی کشور در حوزه های تخصصی، توجه به تبیین مفهوم مسئولیت اجتماعی دانشجویان و تلاش برای ارائه الگوی مسئولیت اجتماعی از جمله مسائلی است که در تشکیل این شبکه مورد توجه قرار گرفته است.  

این شبکه در حال حاضر با عضویت تعداد قابل توجهی از دانشجویان و همکاری تعدادی از فعالین دانشجویی با تشکیل کارگروه‌های تخصصی آغاز به کار کرده و امید است کنشگری متفاوتی را در عرصه دانشجویی به جامعه عرضه دارد. کارگروه‌های تعاون، توسعه، زنان، آسیب ‎های اجتماعی، دانشگاه پژوهشی، صنعت، تجارت، فناوری و کشاورزی و همچنین در حوزه‌های فرهنگی و هنری کارگروه‌های سینما و تئاتر و…تشکیل شدند. ساختار تشکیلاتی شبکه متشکل از مجمع عمومی، کارگروه‌های تخصصی، شورای مناطق کشور، کارگروه های ملی و شورای مرکزی به عنوان بالاترین رکن تشکیلاتی شبکه است.

علی نژاد گفت: اساسنامه شبکه مهستان با محوریت تشکیلات دانشجویی مدون شده و دبیرخانه آن در سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی مستقر است. فرایند عضویت و همکاری دانشجویان در ادامه کار طی فراخوانی اعلام خواهد شد. از همه دانشجویان دعوت شده در راستای تحقق اهداف شبکه که ایجاد بستر مطالبه گرانه مطلوب و عقلانیت محور است برای همکاری با شبکه مهستان اخبار ما را در سایت سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی دنبال کنند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا