رصد آسمان با کمک هدست‌های واقعیت مجازی

شناخت سایر اجرام یکی از آرزوهای همیشگی انسان ها بوده به همین دلیل ماموریت های فضایی با هدف شناخت و درک بهتر سایر اجرام انجام می شوند. اکنون ستاره شناسان ادینبورگ راه حلی جدیدی را برای رصد سه بعدی آسمان ارائه کرده اند. محققان اسکاتلندی در نشست ملی ستاره شناسی در «لاندودنو» از روش جدید که بر مبنای ترکیب هدست واقعیت مجازی Oculus Rift  با نرم افزار Stellarium است، رونمایی کردند تا بتوانند علاوه بر اینکه روش جدید و متفاوتی را ارائه کرده باشند به علاقه مندان دنیای ستاره ها و فضا نیز اجازه دهند تا با یک هدست واقعیت مجازی و اتصال به اینترنت بتوانند تجربه گروهی متفاوتی را داشته باشند.

واقعیت مجازی

«Alastair Bruce» سرپرست این پروژه می گوید: «در حال حاضر نام« StarSightVR » را برای این هدست انتخاب کرده ایم. من همیشه دوست داشتم که دنیای زیبای آسمان را به مردم نشان دهم اما الان می دانم که مردم به سادگی و در زمانی که در منازلشان نشسته اند، می توانند به رصد و مشاهده ستاره ها و آسمان بپردازند. زیرا تمامی مردم نمی توانند به مکان های تخصصی مانند رصدخانه ها برای مشاهده ستاره ها بروند اما با استفاده از این فناوری به روشی که تاکنون وجود نداشته، می توانند از ستاره شناسی لذت ببرند.»

واقعیت مجازی به معنای تجربه ای متفاوت در دنیای مجازی است که کاربران قادر به درک همه چیز در این فضا بوده و می توانند با محیط اطراف خود تعامل برقرار کرده و تجربه متفاوتی داشته باشند. چنین رویایی با هدست های واقعیت مجازی در حال محقق شدن است. کاربران با زدن این هدست در دنیای واقعی و مجازی غوطه ور خواهند بود. در سال های اخیر، کمپانی های مختلف هدست های واقعیت مجازی بسیاری را طراحی کرده اند که کاربران با زدن آنها بر چشم می توانند تجربه متفاوتی از دنیای مجازی و اطراف خود داشته باشند.

واقعیت مجازی

به گزارش مهر،افرادی که نسخه اولیه این هدست را تجربه کردند، شگفت زده شده و معتقد بودند گویا در فضای بیرون هستند و به ستاره ها می نگرند حتی قادر به دیدن ستاره های کم نور نیز بودند. کاربران با دانلود نرم افزار Stellarium می توانند تجربه متفاوتی را با این هدست داشته باشند. محققان ادینبورگی تغییراتی در این برنامه به وجود آوردند تا بتوانند از نسخه مرکزی این برنامه به عنوان سرور اصلی استفاده کرده و زمانی که هر کاربر نسخه استلاریوم خود را روی حالت نمایش جمعی بگذارد، صدای راهنمای رصد از طریق یک اتصال صوتی شنیده شود. این در حالی است که راهنما می تواند به صورت های فلکی یا کهکشان ها اشاره کرده تا سایرین بتوانند آن را مشاهده کنند.