لثه سالم چه ویژگی هایی دارد ؟

دکتر محمد هادی شفق در گفتگو با خبرگزاری سینارس، اظهار کرد: بوی بد دهان،تغییر رنگ لثه ها، احساس خارش در لثه، لقی دندانها، حساس بودن  دندانها به حرارت و درد ار علائم بیماری لثه محسوب می شود.
وی افزود: در صورتیکه شهروندان هر یک از این علائم را مشاهده کردند باید به پزشک مراجعه کنند تا دندانپزشک لثه آنها را معاینه و بررسی کند.
وی به بیان اینکه بیماری لثه علتهای متخلفی دارد، خاطرنشان کرد: جرم شایعترین علت  بیماری لثه است، اظهار کرد:بهداشت ضعیف،درمانهای دندانپزشکی ناقص، پوسیدگی های پیشرفته، دندانهای نیمه نهفته، بهم خوردگی ردیف دندانها از دیگر علتها بیماری لثه محسوب می شود.
دکتر شفق ادامه داد: فشار دادن دندانها بر روی یکدیگر اشتباهاتی است که برخی افراد به صورت عادت این کار را انجام می دهند در حالیکه یکی از علت های بیماری لثه مربوط به فشار دادن دندانها روی یکدیگر است.
وی خاطرنشان کرد: مصرف برخی داروها و پرتو درمانی،عادت به دستکاری لثه با اشیاء خارجی، کمبود ویتامین ها از جمله ویتامین سی از علتهای دیگر بیماری لثه است.
وی وجود برخی بیماری ها در بدن، افزایش سن و سوء تغذیه را از دیگر علتهای بیماری لثه خواند و گفت:تنها در صورتی بیماری لثه بهبود می یابد که علت اصلی آن مشخص شود، به عنوان مثال در صورتیکه علت بیماری لثه ناشی از وجود جرمهای زیر لثه ای  و لثه ای است که از شایع ترین علتهای بیماری لثه محسوب می شود، انجام جرم گیری صحیح موجب  می شود، لثه به موقعیت سالم خود بازگردد.
این جراح و متخصص دندانپزشک بر رعایت مسواک و بهداشت دهان و دندان و در نهایت استفاده از نخ دندان تاکید کرد و گفت: این دو امر از راههای پیشگیری از بیماری لثه محسوب می شود.
وی با بیان اینکه لثه بافتی است که قسمتی از دندانها و استخوان در برگیرنده آنها را پوشش می دهد، گفت:  لثه طبیعی مشخصاتی دارد که رنگ، قوام و شکل لثه برای دندانپزشکان حائز اهمیت است.
وی ادامه داد: رنگ طبیعی لثه به طور معمول صورتی کم رنگ بوده و قوام لثه باید محکم و متراکم باشد همچنین شکل لثه از پایین به سمت تاج دندان نازکترشده باشد و به صورت حلقوی دور دندانها را فراگرفته باشد.
دکتر شفق به پیوره شدن لثه  اشاره کرد و گفت: پیوره شدن یا پریودنتیت به حالتی گفته می شود که عفونت به سمت پائین سرایت کرده و استخوان نگهدارنده دندان را درگیر کند، اما ژنژویت به التهاب و عفونت لثه های می گویند که در هر صورت با مراجعه به دندانپزشکی علت اصلی آنها مشخص میشوند و درمان نیز انجام می شود.

 گزارش:زهرا فرامرزدوست

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا