غذاهایی که میکروب های روده را نابود می کنند

به گزارش سیناپرس به نقل از express، روده های سالم مستلزم داشتن باکتری ها و سلول های ایمنی سلامتی است که بتوانند با انواع باکتری ها، ویروس ها و قارچ ها مبارزه کنند. در این میان، مصرف غذاهای ناسالم که معمولا با عنوان غذاهای فرآوری شده، غذاهای پرچرب، غذاهای سرخ کرده و غذاهای شیرین شناخته می شوند، روی کاهش میکروب های روده تأثیر دارند.
در واقع، تمام غذاهایی که مزه خوشایندی برای بیشتر افراد دارند، برای سلامت میکروبی روده ها مضر هستند. بنابراین کاهش مصرف این قبیل موادغذایی به سلامت روده ها کمک می کند. افزودن حجم بالایی موادغذایی گیاهی و پروتئین های بدون چربی تأثیر مثبتی روی سالم ماندن روده ها دارند.
در میان موادغذایی مضری که محققان نسبت به کاهش مصرف آنها توصیه کرده اند، برخی موارد دیگر هم وجود دارد که رعایت آنها شما را سلامت نگه می دارد:

شیرین کننده های مصنوعی: مطالعات نشان داده است که شیرین کننده های مصنوعی مانند ساخارین و ساکرالوز که به وفور در نوشابه های گازدار وجود دارند، تعداد میکروبیوتای روده افراد را تغییر می دهند. گازهای کربنی موجود در نوشابه های گازدار همچنین با تأثیر روی میکروب های روده باعث بروز نفخ و آروغ زدن های پی در پی می شود.

چربی های اشباع: رژیم سرشار از چربی های اشباع مانند گوشت پرچرب، کره و پنیر روی تنوع و فراوانی باکتری های خوب روده اثر منفی می گذارد.
گوشت قرمز: تحقیقات نشان می دهد هنگامی که کارنیتین، به عنوان یکی از ترکیبات گوشت قرمز با باکتری های روده مخلوط می شود، باعث تشکیل ماده ای به نام «متیل آمین N-اکسید» (TMAO) می شود. افزایش این ماده در بدن، خطر بروز بیماری های قلبی و عروقی و مرگ زودهنگام را افزایش می دهد.

به گزارش سیناپرس، اگر دچار درد معده هستید، در رژیم غذایی تان مواد قندی زیادی مصرف می کنید، تغییر وزن ناخواسته دارید، اختلال خواب یا خستگی مداوم دارید، پوست حساسی دارید، تحمل مصرف موادغذایی را ندارید و مبتلا به وضعیت خودایمنی هستید، ممکن است از نظر سلامت روده ها دچار مشکل شده باشید و حتما باید به پزشک مراجعه کنید.
اما سؤالی که در اینجا مطرح می شود این است که با از بین رفتن میکروب های روده، چه مقدار طول می کشد تا سلامت روده ها دوباره به حالت اولیه خود بازگردد؟ محققان معتقدند که میکروب های روده چند روز بعد از تغییر در رژیم غذایی شروع به تغییر می کنند و اثرات درازمدت آن می تواند تا سال ها ادامه داشته باشد.
بهتر است از تغییرات کوچک شروع کنید؛ به عنوان مثال از رنگ های مختلف فلفل به جای یک رنگ در غذایتان استفاده کنید و ترکیبی از سبزیجات را در رژیمتان بگنجانید تا سلامت روده هایتان را تضمین کنید. سعی کنید تنوع غذایی داشته باشید و حتی اگر غذای خاصی را دوست دارید، آن را به طور مداوم مصرف نکنید. از میوه های مختلفی در روزهای متوالی استافده کنید. به عنوان مثال اگر هر روز فرنی می خورید، مواد تشکیل دهنده آن را تغییر دهید تا طعم و مزه ای متفاوت پیدا کند.
به گزارش سیناپرس، محققان هشدار داده اند که روده آسیب دیده ممکن است بیماری های مختلفی را چون سندروم روده تحریک پذیر، بیماری کرون، تحریک پذیری روده ها، معده درد، نفخ و موارد دیگر را به دنبال داشته باشد. بنابراین، یکی از راه های داشتن روده های سالم، داشتم رژیم غذایی سلامت است.
به گفته محققان، در کنار مصرف میوه ها و سبزیجات، از مکمل ها و موادغذایی غنی شده با پروبیوتیک هم می توانید برای تضمین این سلامتی استفاده کنید.

مترجم:ندا اظهری