فعالیت های بدنی می تواند از ابتلا به نوع شدید کووید- 19جلوگیری کند

به گزارش سیناپرس، بررسی های انجام شده توسط محققانی از کشورهای مختلف جهان در قالب یک مطالعه بزرگ، نشان داده است که عدم تحرک جسمی مناسب می تواند با ابتلا به عفونت های شدیدتر کووید-19 و افزایش خطر مرگ ناشی از آن همراه باشد.

بر اساس این نتایج علمی که در نشریه British Journal of Sports Medicine منتشر شده اند، بیماران مبتلا به کووید-19 که طی 2 سال قبل از همه گیری این بیماری به طور مداوم وضعیتی غیرفعال از لحاظ ورزشی داشته اند، بیشتر از بیمارانی که به طور مداوم از دستورالعمل های فعالیت بدنی پیروی می کرده اند، در بیمارستان بستری می شوند، به مراقبت های ویژه نیاز دارند و حتی در خطر مرگ هستند.

طبق یافته های این مطالعه، نداشتن تحرک بدنی پس از عواملی چون سن بالا و سابقه پیوند عضو، بالاترین ریسک را در این خصوص دارد.

تا به امروز چندین فاکتور خطر مختلف برای ابتلا به عفونت شدید کووید-19 شناسایی شده اند که از میان آن ها، سن بالا، جنسیت و برخی بیماری های زمینه ای مانند دیابت، چاقی و بیماری های قلبی عروقی دارای اهمیت بیشتری هستند. به گزارش سیناپرس، اما اگرچه نداشتن تحرک مناسب جسمانی به طور مستقیم در میان این ریسک فاکتورها جای نگرفته، اما این عامل می تواند به طور غیرمستقیم مشارکت بالایی را در این خصوص داشته باشد.

محققان مرکز پزشکی Kaiser Permanente ایالات متحده آمریکا که هدایت این تحقیق را به عهده داشته اند، نتایج فوق را با استفاده از اطلاعات 48440 بزرگسال مبتلا به کووید-19 با میانگین سنی 47 سال بین ژانویه و اکتبر 2020 به دست آورده اند.

طبق یافته های این مطالعه، بیمارانی که به طور مداوم دارای وضعیت بدنی و ورزشی غیرفعال بوده اند، نسبت به بیمارانی که به طور منظم برخی از فعالیت های بدنی را انجام می دهند 20 درصد بیشتر در بیمارستان بستری می شوند، 10 درصد بیشتر به مراقبت های ویژه نیاز دارند و 32 درصد نیز بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از عفونت کووید-19 هستند.

به گزارش سیناپرس، بر اساس نتیجه گیری انجام شده توسط این پژوهشگران، تا زمانی که واکسیناسیون سراسری در همه مکان ها انجام شود، مردم بایستی با رعایت نکات ایمنی بهداشت عمومی مانند فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک، انجام منظم فعالیت های بدنی را نیز در برنامه زندگی خود داشته باشند تا از عفونت های شدید کووید-19 و تبعات گوناگون آن در امان بمانند.

نویسنده: محمدرضا دلفیه
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا