التهاب روده، ارمغان مصرف فرآورده های حیوانی و فست فود

به گزارش سیناپرس، یافته های جدید محققان بین المللی در خصوص تغذیه، نشان می دهند که دریافت مقادیر زیاد محصولات غذایی تهیه شده از انواع فرآورده های حیوانی و همچنین غذاهای فرآوری شده، الکل و شکر با تاثیرگذاری منفی روی میکروبیوم روده مرتبط بوده و التهابات روده ای را برای فرد به ارمغان می آورد.

اما اگر رژیم غذایی با استفاده از انواع غذاهای گیاهی غنی گردیده و اصلاح شود، میکروب های روده ای وضعیت مناسبی پیدا کرده و میزان التهاب در دستگاه گوارش و به ویژه روده ها کاهش می یابد.

بر این اساس، محققان اعتقاد دارند که تنوع و حجم باکتری های موجود در روده که از آن ها به «میکروبیوم» یاد می شود، به طور مستقیم بر تعادل وضعیت و پاسخ های ضد التهابی روده تأثیر می گذارند.

به گزارش سیناپرس، این اکوسیستم طبیعی موجود در بدن، علاوه بر این ها بر سیستم ایمنی بدن نیز تأثیرات مشخص و قابل توجهی دارد و هرگونه عدم تعادل در آن، باعث افزایش ناخوشی های ناشی از شرایط التهابی، از دیابت گرفته تا آرتروز، بیماری های قلبی و لوپوس می گردد.

در مطالعه مورد اشاره فوق، محققانی به سرپرستی مرکز پزشکی دانشگاه گرونینگن هلند با بررسی داده های 1425 فرد مبتلا به مشکلات مختلفی نظیر کولیت و سندرم روده تحریک پذیر، تلاش کرده اند تا تأثیر متقابل رژیم های غذایی مختلف را بر وضعیت میکروب های روده و التهاب های مربوطه مورد ارزیابی قرار دهند.

تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که بین مصرف رژیم غذایی و خوشه های باکتریایی خاص، می توان 38 نوع ارتباط مختلف را مشاهده کرد. علاوه بر این، 61 ماده غذایی مختلف با 61 گونه باکتری روده ای و همچنین 249 فرآیند متابولیک مرتبط بودند.

طبق این یافته ها، غذاهای فرآوری شده و غذاهای حیوانی، به طور واضحی باعث افزایش گونه های باکتریایی اصطلاحاً «فرصت طلب» نظیر گونه های فرمیکوتس و رومینوکوکوس می شوند که دارای فعالیت پیش التهابی هستند. اما، استفاده از غذاهای گیاهی و انواع ماهی، باعث می شود گونه های باکتری با رفتار اصطلاحاً «دوستانه» که در فعالیت ضد التهابی نقش دارند، افزایش یابند.

بر اساس این نتایج، مصرف انواع آجیل، ماهی روغنی، میوه، سبزیجات و غلات باعث فراوانی بیشتر این نوع از باکتری ها مثل فکالی باکتریوم می شوند. این باکتری اسیدهای چرب زنجیره کوتاهی تولید می کند که به کنترل التهاب و محافظت از یکپارچگی سلول های پوششی روده کمک می نمایند.

علاوه بر این ها، به نظر می رسد مصرف محصولات لبنی تخمیر شده مانند دوغ و ماست نیز به شدت با بهبود فعالیت باکتری های ضد التهابی مانند بیفیدوباکتریوم و لاکتوباسیلوس مرتبط است.

این یافته ها در مقابل نشان می دهند که مصرف زیاد گوشت، فست فود، سیب زمینی سرخ کرده، مایونز و نوشیدنی های شیرین غیر الکلی باعث فعالیت بیشتر مجموعه مختلفی از باکتری های دشمن بدن نظیر کلاستریدیوم و کوپروباسیلوس می گردد.

به گفته محققان، در صورت عدم وجود فیبر در غذای مصرفی، این باکتری ها برای تغذیه به لایه مخاطی روده روی می آورند که منجر به فرسایش یکپارچگی روده می شود.

آن ها اظهار داشته اند: «برای سلامتی بهتر سیستم روده ای و سلامت کل بدن، لازم است رژیم های غذایی طولانی مدت غنی شده از حبوبات، سبزیجات، میوه ها و مغزها را رعایت کرد. در این راستا، مصرف بیشتر گیاهان نسبت به فرآورده های گوشت قرمز و ترجیحاً استفاده از لبنیات تخمیری و ماهی های کم چربی در کنار پرهیز از الکل و نوشیدنی های شیرین، کمک می کنند تا میکروبیوم روده ای تعادل مناسبی پیدا کرده و از بروز روند التهابی در این اندام مهم دستگاه گوارش جلوگیری به عمل آورد».

قابل ذکر است این یافته های علمی پژوهشی را نشریه معتبر Gut منتشر نموده است.

نویسنده: محمدرضا دلفیه

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا