برگزاری پویش ملی ستارگان آسمان ادب در مدارس سراسر کشور

 علی رمضانی با اعلام این خبر افزود: در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران در ماه های فروردین و اردیبهشت چهار مناسبت بزرگداشت شاعران بزرگ کشور یعنی عطار نیشابوری، ‌سعدی، ‌فردوسی و خیام درج شده است.

وی اظهار داشت: با هدف آشنایی هرچه بیشتر دانش آموزان سراسر کشور با اشعار و زندگی این مفاخر ادبی وزارت آموزش و پرورش با همکاری اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی نخستین پویش ادبی «ستارگان آسمان ادب» از تاریخ ۲۵ فروردین ماه جاری تا ۲۸ اردیبهشت ماه برگزار می‌کند.

مدیر کل فرهنگی هنری اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: در این پویش دانش آموزان می توانند در سه قالب پادکست، ویدئو کست و نقالی نسبت به بازخوانی و دکلمه اشعار این شاعران بزرگ اقدام کرده و آثار خود را از طریق بسترمجازی «شاد» برای دبیرخانه های این جشنواره ارسال کنند.

رمضانی همچنین با یادآوری اینکه دبیرخانه دریافت آثار این پویش در پنج کانون فرهنگی تربیتی در استان های خراسان رضوی و فارس و در شهرستان های نیشابور ، مشهد شیراز و گناباد  واقع شده است گفت: دانش آموزان همچنین می توانند در باره زندگی و شعر این مفاخر ادبی نیز به تولید محتوا پرداخته و آثار خود را برای دبیرخانه های تخصصی ارسال کنند.

رمضانی در پایان خاطرنشان کرد: در این پویش ادبی به دلیل هم زمانی با ماه مبارک رمضان بخش ویژه « تجلی قرآن و رمضان در شعر فارسی » نیز در نظر گرفته شده است که دانش آموزان می توانند اشعار متناسب با مضامین قرآنی و معرفتی مرتبط با قرآن و ماه رمضان را در تمام اشعار فارسی جستجو کرده  وآثار خود را در قالب های تعیین شده برای دبیرخانه بخش ویژه پویش که کانون فرهنگی تربیتی نرگس شهرستان گناباد واقع شده است، از طریق بستر شاد ارسال کنند.

روز ۲۵ فروردین ماه در تقویم رسمی کشور به نام عطار نیشابوری نامگذاری شده است و همه ساله مراسم بزرگداشت این شاعر و عارف نامی برگزار می شود. همچنین اول اردیبهشت ماه در تقویم ملی ایرانیان همزمان با سالروز تولد شیخ اجل سعدی شیرازی که فرهنگوران او را به‌عنوان استاد سخن می‌شناسند، یادروز سعدی نام گرفته است.

روز ۲۵ اردیبهشت ماه نیز به نام روز بزرگداشت فردوسی و ۲۸ اردیبهشت روز بزرگداشت خیام نامگذاری شده‌است. هر سال در این روز آیین‌های بزرگداشت فردوسی و شاهنامه در دانشگاه ها و نهادهای پژوهشی برگزار می‌شود.

منبع:ایرنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا