روز جهانی آگاهی در مورد اختلال عصبی عملکردی

  • روز جهانی آگاهی در مورد اختلال عصبی عملکردی

روز 13آوریل مصادف با 24فروردین به عنوان روز جهانی آگاهی در مورد اختلال عصبی عملکردی نام گرفته است . اختلال تبدیلی که اکنون نام جدیدی تحت عنوان اختلال عصب شناختی عملکردی نیز خوانده می شود شامل علایم متعددی است که در ظاهر خاستگاه نورولوژیکال دارد ، اما مدلهای جاری بر سر توضیح سایکوژنیکی یا اورگانیکی این اختلال ، اختلاف نظر دارند.از سال 2011 پیشرفتهای زیادی در درک اختلال تبدیلی (conversion disorder) و یا  اختلال عصب شناختی عملکردی  (Functional neurological disorder ) صورت گرفته و اطلاعات در این زمینه در حال به روز شدن است.

  • تولد رابرت واتسون وات

رابرت واتسون وات یک فیزیک‌دان اسکاتلندی بودکه در 13آوریل ۱۸۹۲متولد شد. بسیاری او را مخترع رادار می‌دانند؛ هرچند که در حقیقت اختراع رادار را نیز مانند بسیاری از فناوری‌های دیگر نمی‌توان به شخصی خاص نسبت داد، زیرا اختراع رادار (به صورت بسیار اولیه) کار فردی غیر از رابرت واتسون-وات بود، و کاری که واتسون-وات کرد توسعه و بهبود رادار بود. یکی دیگر از اختراعات مهم او دستگاه ماکروویو است.

  • تولد مایکل استوارت براون

مایکل استوارت براون زاده آوریل ۱۹۴۱ در بروکلین، نیویورک، پزشک آمریکایی و برنده جایزه نوبل فیزیولوژی و پزشکی سال ۱۹۸۵ است.براون موفق به خالص سازی آنزیمی گردید که میزان واکنش در بیوسنتز کلسترول را کاتالیز می‌کند. اعتقاد او و گلدستین بر این بود که میزان غیرعادی کنترل این آنزیم دلیل اصلی امراضی چون familial hypercholesterolemia هستند که بیماریی ژنی است. در این بیماری، میزان کلسترول در خون به حد بشدت بالایی ظاهر می‌گردد.

آنها توانستند با این تحقیقات برای نخستین بار، دلیل ایجاد و وقوع سکته قلبی را در مقیاس ملکولی توضیح دهند. امروزه بخاطر کشف آنان، داروهای ویژه‌ای ساخته و تولید می‌گردند که بر اساس خواص گیرنده‌های ال دی ال کار می‌کنند، و دانشمندان توانسته‌اند بیماریهای بسیاری را شناسایی کنند که بر اساس فرایند مشابه و با گیرنده‌های ژنتیکی کار می‌کنند.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا