با راهنمایی ناسا بالگرد مریخی نبوغ خودتان را بسازید

بالگرد نبوغ در حالیکه به شکم مریخ نورد "استقامت" متصل بود ۱۸ فوریه به سیاره سرخ آمد و در تاریخ ۳ آوریل بر روی سطح مریخ قرار گرفت و اکنون در حال آماده شدن برای انجام اولین پرواز خود است.

اخیرا ناسا دستورالعمل‌های گام به گامی را برای دانش آموزان به اشتراک گذاشته است تا آنها بتوانند بالگرد کاغذی سبک وزن خود را بسازند و آن را آزمایش کنند.

یکی از افراد آزمایشگاه پیش‌رانش جت(JPL) ناسا در فیلم آموزشی که ناسا روز پنجشنبه(۸ آوریل) در یوتیوب منتشر کرد، گفت: ما در مدار مریخ ماهواره‌هایی داریم که عکس‌های جهانی می‌گیرند و یک مریخ نورد نیز در سطح سیاره داریم که عکس‌های نمای نزدیک ثبت می‌کند اما برخی مکان‌ها در مریخ وجود دارند که یک مریخ نورد نمی‌تواند به آنجا برود. اما بالگرد برای انجام یک سری پروازهای آزمایشی به اطراف پرواز خواهد کرد و اگر خوش شانس باشیم، ممکن است چند عکس از سطوحی بدست آوریم که مریخ نورد نمی‌تواند به آن جا برود.

با این حال جو مریخ بسیار نازک است(فقط حدود یک درصد ضخامت جو زمین در سطح دریا) که این موضوع پرواز را برای نبوغ دشوار می‌کند. بنابراین بالگرد نبوغ که تنها ۴ پوند(۱.۸ کیلوگرم) وزن دارد مجهز به تیغه‌های بزرگ زاویه‌داری است که می‌تواند برای تولید نیروی برآرکافی، بسیار سریع بچرخد.

راهنمای دانش آموزی ناسا برای ساخت یک بالگرد مریخی کاغذی آنها را ترغیب می‌کند تا هواگردهای خود را با در نظر گرفتن همان محدودیت‌هایی که مهندسان آزمایشگاه پیش‌رانش جت ناسا مجبور به مقابله با آن بودند، طراحی کنند. با استفاده از کاغذ، قیچی، یک مداد، متر و روبان، دانش آموزان می‌توانند بالگرد بین سیاره‌ای خود را بسازند.

راهنمای گام به گام شامل یک الگوی بالگرد است که می‌توان بصورت آنلاین این الگو را بارگیری کرد. در صورت تمایل می‌توانید بالگرد را روی یک کاغذ ساده ترسیم کنید. دانش آموزان برای ساخت این بالگرد کاغذی می بایست قسمت‌های مختلفی را برش داده و برخی قسمت‌ها را نیز تا کنند.

سپس برای آزمایش طرح بالگرد خود از آنها خواسته می‌شود هواگرد کاغذی را تا آنجا که ممکن است در هوا بالا ببرند و سپس آن را رها کنند و در همان حال نیز نحوه چرخش تیغه‌های روتور را مشاهده کنند. دانش آموزان می‌توانند این کار را از ارتفاعات بالاتر تکرار کنند و یا طرح‌های مختلف روتور را آزمایش کنند.

افراد می‌توانند راهنمای کامل یادگیری گام به گام ساخت یک بالگرد کاغذی و سایر فعالیت‌های آموزشی دانش آموزان جهت دنبال کردن مأموریت بالگرد مریخی نبوغ ناسا را ​​از خانه و بصورت آنلاین پیدا کنند.