صادرات سامانه گندزدایی آب ایرانی به امارات

در آخرین روزهای سال ۱۳۹۹، قرارداد فروش و نصب سامانه الکترولیز آب دریا (ژنراتور تولیدکننده ماده گندزدای هیپوکلریت سدیم یا آب ژاول) میان یکی از شرکت‌های دانش بنیان ایرانی با یک شرکت اماراتی جهت استفاده در تصفیه و گندزدایی آب مزارع دریایی پرورش میگو و ماهی در کشور امارات به امضاء رسید.

در سامانه طراحی شده توسط این شرکت دانش بنیان ایرانی، آب دریا به عنوان ورودی دریافت‌شده و طی فرآیند الکترولیز، ماده هیپوکلریت سدیم (آب ژاول) با غلظت کلر آزاد مناسب برای گندزدایی آب، تولید و تزریق می‌شود تا بتوان شرایط حساس آب را برای پرورش میگو و ماهی فراهم کرد. این روش نوین، اخیرا در کشورهای پیشرو در صنعت پرورش آبزیان همچون کشورهای شیلی و استرالیا مورد استفاده قرار گرفته است.

طراحی و ساخت تمامی قطعات و تجهیزات به کار رفته در این سامانه کاملا ایرانی بوده و با کوشش جمعی از مهندسان و محققان جوان شرکت دانش بنیان ایرانی به مرحله تولید، بهره برداری و صادرات رسیده است. در طراحی و ساخت این سامانه از فناوری‌های نوین و دانش روز دنیا استفاده شده است که از جمله آن می‌توان به آند با پوشش نانوساختار مخلوط اکسیدهای فلزی (آند MMO) اشاره کرد.

سامانه‌های الکترولیز آب، در صنایع مختلفی کاربرد دارند که می‌توان به گندزدایی آب مورد نیاز شرب شهری و روستایی، گندزدایی آب خنک‌کاری و فرآیندی در صنایع نفت و گاز، گندزدایی آب توازن کشتی اشاره کرد. به طور کلی، این فناوری جایگزین مناسبی برای روش سنتی استفاده از گاز کلر است که گازی سمی، قابل اشتعال و قابل انفجار است. تاکنون پروژه‌های بزرگی در این خصوص در کشورمان توسط این شرکت دانش بنیان انجام شده است که می‌توان به پروژه انتقال آب خلیج فارس – بخش گندزدایی اشاره کرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا