واکسن های کرونای چینی اثربخشی لازم را ندارند

به گزارش سیناپرس، بیماری همه گیر کرونا بیش از یک سال است که جهان را درگیر کرده و با اینکه واکسن هایی برای آن ساخته شده اما هنوز هم تهدید بزرگی برای انسان به حساب می آید. از اواخر ماه دسامبر سال گذشته میلادی (آذرماه سال ۹۹) چندین واکسن ضد ویروس کرونا وارد بازارهای جهانی شد.

واکسن های ساخت ایالات متحده، انگلستان، روسیه، هند و چین نمونه هایی از این واکسن ها هستند. اما آیا همه این واکسن ها به اندازه کافی کارآمد و اثربخش هستند؟
در میان این واکسن ها، اثربخشی واکسن های چینی جای بحث دارد. مقام ارشد مرکز کنترل بیماری چین اعلام کرد که واکسن های کووید ۱۹ چینی محافظت بالایی در برابر ویروس کرونا ایجاد نمی کنند و پژوهشگران در حال بررسی این مسئله هستند که بتوانند با مخلوط کردن آنها میزان اثربخشی و حفاظت در برابر ویروس کرونا را افزایش دهند. 
به گزارش سیناپرس، گائو فو (Gao Fu)، مدیر مرکز کنترل بیماری های چین، روز شنبه در کنفرانسی خبری در شهر جنوب غربی چنگدو اعلام کرد که واکسن های چینی از میزان حفاظت بسیار بالایی برخوردار نیستند. 
قابل توجه است که پکن صدها میلیون دوز از این واکسن ها را در کشورهای دیگر توزیع کرده و در عین حال سعی در ایجاد تردید در مورد اثربخشی واکسن های غربی دارد.

طبق گفته مدیر مرکز کنترل بیماری های چین، در تاریخ دوم آوریل (۱۳ فروردین)، حدود ۳۴ میلیون نفر هر دو دوز مورد نیاز واكسن های چینی را دریافت كرده اند و حدود ۶۵ میلیون نفر یكی از دوزها را دریافت كرده اند.  پکن هنوز هیچ واکسن خارجی را برای استفاده در چین، جایی که ویروس کرونا در اواخر سال ۲۰۱۹ ظهور کرد، تصویب نکرده است.
فو گفت: « اینک در حال بررسی رسمی هستیم كه آیا باید واكسن های متفاوت از خطوط فنی مختلف را برای فرآیند ایمن سازی استفاده كنیم؟»
محققان در برزیل میزان اثر بخشی واكسن ویروس کرونا ساخت چین به نام سینوواک (Sinovac) را مورد بررسی قرار دادند و اعلام کردند که این واکسن در پیشگیری از عفونت های علامتی، تنها تا کمی بیش از ۵۰ درصد اثربخش است. در مقایسه با آن، واکسن فایزر ساخت ایالات متحده ۹۷ درصد موثر است.
لازم به توضیح است که در ساخت واکسن های چینی از فناوری سنتی استفاده شده است در حالی که تولید کنندگان واکسن غربی از روش جدید mRNA استفاده کردند. به گزارش سیناپرس، گائو جزئیاتی درباره تغییرات احتمالی استراتژی ارائه نداد اما به روش mRNA اشاره کرد. وی در این رابطه گفت: « همه باید فواید واكسن mRNA را برای بشریت در نظر بگیرند. ما باید آن را به دقت دنبال کرده و فقط به این دلیل که قبلاً چندین نوع واکسن ساخته ایم، آن را نادیده نگیریم.»
پیش از این، فو در اظهارنظرهای متعددی، سوالاتی در مورد ایمنی واکسن mRNA مطرح کرده بود.

رسانه ها از وی نقل کرده بودند که نمی تواند عوارض جانبی منفی را رد کند زیرا برای اولین بار در افراد سالم استفاده می شود. رسانه های دولتی چین و وبلاگ های معروف بهداشت و علوم نیز ایمنی و اثربخشی واکسن فایزر را که از mRNA استفاده می کند، زیر سوال برده اند.
کارشناسان می گویند که مخلوط کردن واکسن ها یا واکسیناسیون متوالی ممکن است باعث افزایش میزان اثربخشی واکسن های چینی شود.

پژوهشگران با استفاده از آزمایش های مختلف در سراسر جهان به دنبال مخلوط کردن واکسن ها یا تزریق تقویت کننده پس از مدت زمان طولانی تر هستند. همان طور که محققان در انگلیس در حال مطالعه ترکیبی از واکسن های فایزر و آسترازنکا هستند تا عوارض آنها را کاهش داده و ایمنی و اثربخشی آنها را افزایش دهند.
مترجم: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا