کشف سرنخ اصلی برای مهار نوعی «سرطان پستان»

به گزارش سیناپرس، تحقیقات جدیدی که به سرپرستی انستیتوی تحقیقات پزشکی گاروان استرالیا انجام شده است، نشان می‌دهد که چگونه سلول‌های سرطانی پستان که در حین یا پس از بارداری ایجاد می‌شوند، محیط خود را تغییر داده و تومورهای تهاجمی تری را ایجاد می‌کنند.

این محققان با استفاده از مدل‌های آزمایشی سرطان پستان مرتبط با بارداری دریافتند که سلول‌های سرطانی فوق، قادرند سیگنال‌هایی را به بافت پیوندی اطراف خود ارسال کنند و از این طریق، التهابی کنترل نشده را ایجاد کرده و بافت مورد نظر را شکل دهی دوباره نمایند. این کار باعث می‌شود سرطان در بافت فوق گسترش یابد.

به گفته این پژوهشگران، «سرطان‌های پستان که در حین بارداری یا اندکی پس از آن بروز می‌کنند، بسیار تهاجمی هستند و اغلب در برابر درمان‌های استاندارد مقاومت نشان می‌دهند. به همین دلیل، برای این سرطان‌ها که تا 50 درصد کشندگی دارند، بایستی فوراً به دنبال گزینه‌های درمانی بهتری گشت».

آن‌ها می گویند: «مطالعه ما نشان داده است که میان این سلول‌های سرطانی و محیط بافت اطرافشان، روابط متقابلی وجود دارد که باعث می‌شود شرایط برای متاستاز فراهم گردد. در این خصوص، التهاب می‌تواند به عنوان یک سرنخ و یک هدف درمانی اصلی مورد توجه قرار گیرد».

بنا بر آمار، از هر دو زنی که به سرطان پستان مرتبط با بارداری مبتلا می‌شوند، یک نفر طی تنها 5 سال، مبارزه را واگذار می‌کند. به طور کلی، این بیماری از هر صدهزار زن زایمان کننده، 40 نفر را درگیر خود می‌نماید.

میزان بقای سرطان پستان برای مادران جوانی که در دوران بارداری به سرطان پستان مبتلا می‌شوند، از 80 درصد به 52 درصد کاهش می‌یابد.

مجریان تحقیق مورد اشاره، با استفاده از فناوری نسل بعدی ژنومیک سلولی، تصویری از فعالیت ژنتیکی سلول‌های منفرد موجود در تومورهای یک مدل آزمایشی سرطان پستان مرتبط با بارداری را تجزیه و تحلیل کرده و ارتباط این سلول‌ها با سلول‌های بافت پیوندی کناری‌شان را کشف کردند.

به بیان آن‌ها، «در سلول‌های طبیعی بافت پستان، هنگامی که مادران شیردهی را متوقف می‌کنند، تغییراتی در سیگنال‌های هورمونی ارسالی به بافت پیوندی اطراف سلول‌های تولید کننده شیر ایجاد می‌شود که به آن‌ها می‌گوید به شکل قبل از بارداری برگردند. اما ما دریافتیم که وقتی سیگنال‌هایی مشابه این سیگنال‌ها توسط سلول‌های سرطانی پستان ارسال شود، تغییرات ایجادشده در بافت پیوندی باعث التهاب و گسترش سریع تر سرطان می‌گردند».

طبق این یافته‌ها، با دریافت چنین سیگنال‌هایی، سلول‌های حاضر در محیط اطراف تومور، دچار تغییراتی مثل التهاب کنترل نشده، بازسازی بافت و تولید رگ‌های خونی جدید می‌گردند که همگی باعث می‌شوند سرطان پستان مرتبط با بارداری، بسیار تهاجمی تر عمل کند.

یافته‌ها فوق باعث شده که پژوهشگران، اهداف درمانی جدیدی را برای مقابله با سرطان پستان مرتبط با بارداری کشف کنند. آن ها در تلاش هستند تا با استفاده از دارو و روش‌های درمانی دیگر، مسیرهای التهابی در محیط تومور را کنترل کرده و از گسترش سرطان فوق جلوگیری نمایند.

این یافته‌های علمی مهم که می‌توانند در مهار یکی از تهاجمی ترین انواع سرطان مفید واقع شوند، در نشریه معتبر Cell Reports منتشر شده‌اند.