تأیید آزمایش خون مبتنی بر DNA برای تشخیص سرطان

به گزارش سیناپرس، یک تیم تحقیقاتی بین المللی، موفق شده  است تأییدیه و ارزیابی مثبتی را در خصوص نوعی آزمایش خون مبتنی بر تعیین توالی DNA تومور را به طور مستقل با پنج روش مختلف اخذ نماید. این آزمایش خون، یک روش سریع، ارزان و کم تهاجم برای تشخیص و نظارت بر انواع سرطان است.

به گفته این محققان، سنجش های استاندارد انجام شده نشان می دهند که این آزمایش می تواند به خوبی و با اطمینان بالا، DNA های در حال گردش تومور در خون بیمار را که به ctDNA معروف هستند، تشخیص دهد و این کار را باحساسیت قابل قبولی انجام می دهد.

این مطالعه که توسط موسسه تحقیقات پزشکی گاروان استرالیا، مرکز ملی تحقیقات سم شناسی FDA و دانشگاه علوم پزشکی آرکانزاس آمریکا انجام شده و نتایج آن در مجله Nature Biotechnology منتشر شده است، یک نقطه عطف مهم در استفاده از روش های ctDNA برای تشخیص سرطان به حساب می آید.

این محققان می گویند: «برای آن که روش های مبتنی بر ctDNA برای بیماران مراجعه کننده به کلینیک ها سودمند باشند، باید بتوانند جهش های سرطانی را در نمونه های آزمایشی به طور دقیق و مداوم تشخیص دهند. مطالعه ما از این لحاظ، جامع ترین ارزیابی تحلیلی را در بین سنجش های ctDNA تا به امروز داشته است و گام قابل توجهی در این زمینه به حساب می آید».

به گزارش سیناپرس، طبق توضیحات ارائه شده توسط متخصصان، هنگامی که سلول های سرطانی در نقاطی از بدن ایجاد می شوند، در روند تجزیه های گاه به گاه، قطعاتی از DNA جهش یافته آن ها وارد جریان خون می شود که به لطف سنجش های تشخیصی توسط روش موسوم به NGS یا تعیین توالی نسل بعدی، می توان آن ها را شناسایی کرده و مورد نظارت قرار داد».

محققان در مقاله منتشر شده خود اولویت هایی را برای توسعه آینده سنجش ctDNA بیان کرده اند که به گفته آن ها به پیشرفت فناوری کاربردهای بالینی در نظارت بر پیشرفت تومور، پاسخ به درمان و عود سرطان کمک خواهد کرد.

نویسنده: محمدرضا دلفیه
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا