آمادگی معاونت علمی ریاست جمهوری برای آموزش ساخت فیلم های مستند علمی

به گزارش ایرنا سیدمحمد صاحب کار خراسانی سرپرست امور شرکت ها و موسسات دانش بنیان معاونت علمی ریاست جمهوری با تاکید بر آمادگی این معاونت برای همکاری با سینماگران تصریح کرد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با برگزاری کلاس های آموزشی و کارگاه های مختلف، آمادگی فراهم کردن بستر فیلم سازی برای سینماگران را دارد تا به این وسیله، سینماگری که صاحب ایده در زمینه ساخت فیلم یا مستند علمی است را با فضا و دستاوردهای علمی و فناورانه آشنا کند. 

وی افزود: رویدادها و اتفاق های تلخ و شیرین شرکت های دانش بنیان به هیچ عنوان تخیلی نیست. به همین دلیل باید با یک پردازش مناسب سینمایی و البته با لحاظ کردن شاخصه های درام، این فعالیت ها را به عموم جامعه ارایه دهیم.

سرپرست امور شرکت ها و موسسات دانش بنیان معاونت علمی ریاست جمهوری با اشاره به تعداد شرکت های دانش بنیان فعال در کشور، یادآور شد: حدود 1500 شرکت دانش بنیان از معاونت علمی تاییده گرفته اند و برخی از آن ها نیز در دست بررسی هستند که فعالیت بسیاری از این شرکت ها می تواند سوژه ی مناسبی برای بخشی از یک درام باشد.

**در استفاده از رسانه ای مانند فیلم و سینما باید بیشتر تلاش کنیم

صاحب کار در ادامه درباره این که چرا در کشور ما، متفاوت از سایر جوامع به ویژه جوامع پیشرفته چندان از قدرتی نظیر سینما در راستای معرفی پیشرفت های علمی و فناورانه استفاده نمی شود، بیان کرد: در کنار فعالیت های معاونت علمی مانند توسعه شرکت های دانش بنیان، توسعه اقتصاد دانش بنیان، توسعه علم و فناوری و…، مهم است که پیوست های رسانه ای نیز وجود داشته باشد. 

وی تاکید کرد: در چند سال گذشته معاونت علمی و فناوری سعی در معرفی دستاوردهای علمی و فناورانه کشور داشته است و در این راستا گام برداشته که نمونه ای از آن، همکاری موثر در برگزاری جشنواره ای مانند «سومین جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی» است.

این مدیر حوزه فناوری و شرکت های دانش بنیان خاطرنشان کرد: معاونت علمی با همه سعی و تلاشی که در این حوزه گذاشته است، باید کوشش خود در این مسیر برای احقاق هدف یادشده را به ویژه در بخش های ترویج، گفتمان سازی و فرهنگ سازی بیشتر کند.

**سینما می تواند باعث جذب سرمایه و نیروی انسانی به شرکت های دانش بنیان شود

سرپرست امور شرکت ها و موسسات دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ادامه، درباره نقش سینما و کمک آن به روند جذب سرمایه برای شرکت های دانش بنیان گفت: با توجه به این که شرکت های دانش بنیان پدیده ای نو و ناشناخته به شمار می رود، از این مسیر می توان به معرفی آن پرداخت. به عنوان نمونه، شرکت های دانش بنیان فعالیت هایی داشته اند که 20 سال گذشته، کاملا غریب و غیر قابل تصور بوده است. حال باید برای مخاطب که دایره آنان از دانش آموزان و بانوان خانه دار تا دانشجویان و کارمندان است، با توسل به پیوست های رسانه ای از جمله سینما به معرفی این دستاودرهای مهجور مانده بپردازیم.

صاحب کار در پایان با ابراز امیدواری از تلاش بیشتر و همکاری دوسویه ی سینماگران و دست اندرکاران علم و فناوری بیان کرد: از طریق رسانه ای مانند سینما و تلویزیون، در کنار معرفی شرکت های دانش بنیان می توانیم بسیاری را به فعالیت در این عرصه سوق دهیم. به عنوان نمونه، بسیاری از دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی می توانند تشکیل دهنده هسته اولیه شرکت های دانش بنیان باشند؛ بنابراین ما باید بستر را طوری درست کنیم که دانشجوی فارغ التحصیل با آگاهی تمام و بدون ترس و استرس بتواند به این حوزه ورود کند.

بر اساس این گزارش، سومین جشنواره ملی فیلم و عکس فناوری و صنعتی (فردا) از هفتم تا نهم مردادماه با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و دانشگاه هنر برگزار می شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا