افزایش سطح کربن دی اکسید در ۳.۶ میلیون سال گذشته

اداره ملی اقیانوس و جوی آمریکا(NOAA) اعلام کرد که میزان کربن دی اکسید(CO۲) و متان موجود در جو همچنان در سال ۲۰۲۰ به طرز نگران کننده‌ای افزایش یافته و به بالاترین حد خود در ۳.۶ میلیون سال گذشته رسیده است.

"کولم سوئینی" معاون "آزمایشگاه نظارت جهانی" در بیانیه NOAA گفت: فعالیت‌های انسانی باعث تغییر شرایط اقلیمی می‌شود و اگر بخواهیم بدترین تأثیرات را کاهش دهیم، باید بر کاهش انتشار آلاینده ناشی از سوزاندن سوخت‌های فسیلی تا نزدیک به صفر تمرکز کنیم و حتی در این صورت هم باید به دنبال راه‌هایی برای حذف بیشتر گازهای گلخانه‌ای از جو باشیم.

NOAA همچنین گزارش داده است که میانگین سطح جهانی CO۲ محاسبه شده از اندازه‌گیری‌های جمع آوری شده در مکان‌های نمونه‌برداری از راه دور ۴۱۲.۵ قسمت در میلیون(ppm) در سال ۲۰۲۰ بوده است که حاکی از افزایش ۲.۶ ppm در طول این سال است.

در همین حال، موسسه اقیانوس شناسی "اسکریپس"(Scripps) در دانشگاه "سن دیگو" یافته‌های مشابهی را بیان کرد مبنی بر اینکه سطح CO۲ اکنون ۵۰ درصد بیشتر از قبل از انقلاب صنعتی است. این تغییرات به فعالیت‌های انسانی نسبت داده شده است.

ایجاد تغییری که برای محافظت از کره زمین و تنوع زیستی نیاز داریم کار کوچک و کمی نیست. خوشبختانه با این وجود، سالهاست که مهندسان و متخصصان دست به نوآوری زده‌اند و تعدادی از راه‌حل‌های خود را ارائه داده‌اند. اکنون استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در سراسر جهان در حال افزایش است، به طوری که برخی از کشورها به طور قابل توجهی به تأمین تمام نیازهای انرژی خود با انرژی‌های تجدیدپذیر نزدیک شده‌اند.

به همین ترتیب، فناوری‌های جدید مانند فتوسنتز مصنوعی و تولید سوخت‌های زیستی از ضایعات گیاهانی مانند جو در حال ایجاد تغییر در استفاده ما از انرژی‌های مورد نیازمان است.

گفتنی است که روش‌های نوظهوری ابداع شده‌اند که مانند فناوری‌های به نمایش درآمده در فیلم‌های علمی-تخیلی است. برنامه‌هایی که توسط شرکت‌های استارتاپی ابداع شده است، مانند استفاده از تپه‌ها به عنوان باتری‌های بزرگ یا دستگاهی که از رطوبت هوا برق تولید می‌کند.

هرقدر که این نوآوری‌ها در حال حاضر هیجان انگیز هستند، در حال حاضر بهتر است به فناوری‌های اثبات شده در مقیاس‌های بزرگتر مانند انرژی‌های تجدیدپذیر و شاید حتی انرژی هسته‌ای اعتماد کنیم. اما اینکه آیا آنها برای ایجاد تغییر در این زمینه کافی خواهند بود یا نه را فقط گذر زمان نشان خواهد داد.

منبع:ایسنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا