تولید نوعی ماده ضدعفونی کننده گیاهی توسط محققان ایرانی

به گزارش سیناپرس، بیش از یک سال است که از شیوع ویروس کرونا در جهان و ایران می گذرد و بسیاری از فعالیت ها به طور مستقیم تحت تأثیر این ویروس قرار گرفته اند و به نوعی سبک زندگی مردم در یک سال گذشته دستخوش تغییرات زیادی شده و به دنبال آن، استفاده از انواع ماسک و مواد ضدعفونی کننده گسترش یافته است. 
در واقع، کرونا، بازار تولید این مواد را رونق بخشیده است. بخش اعظمی از این مواد ضدعفونی کننده که برای ضدعفونی سطوح و دست ها مورد استفاده قرار می گیرد، پایه الکلی دارند که در مدت زمان کوتاهی، ویروس های موجود را از بین می برد. اما همین مواد شیمیایی و الکل به کار رفته در مواد ضدعفونی کننده رایج در کشور و دنیا، عامل اصلی ایجاد حساسیت ها و بیماری های پوستی و همچنین تنفسی هستند. 
معمولا الکلی که در این مواد به کار می رود، خشکی شدید پوست را به دنبال دارد. علاوه بر این، گاهی موقع استفاده از این مواد، احتمال اسپری شدن آن به سمت چشم یا بلعیده شدن آن هم وجود دارد که همه این ها خطراتی هستند که هنگام استفاده از این مواد ممکن است ایجاد شوند. 
افرادی که از بیماری های پوستی و حساسیت ها و نیز خشکی پوست رنج می برند جزء گروه های در معرض خطری هستند که تا حد امکان نباید از این قبیل محصولات با پایه الکل استفاده کنند. علاوه بر این، بارها شنیده ایم که استفاده از مواد ضدعفونی کننده الکلی باعث تخریب مدارهای الکتریکی لوازم الکتریکی از قبیل گوشی های هوشمند یا حتی سیستم های کامپیوتری شده است. 
از این رو، محققان توصیه می کنند که هرگز از اسپری مستقیم این مواد الکلی روی گوشی، لوازم صوتی یا کامپیوتری استفاده نکنید. اما مواد ضدعفونی کننده گیاهی کاملا برای این کاربرد هم بی خطر بوده و هیچ مشکلی را برای گوشی های هوشمند که هر روز با آنها در تماس مستقیم هستیم و شانس آلودگی بسیار بالایی را دارد، به دنبال نخواهد داشت به طوری که حتی اگر مواد ضدعفونی کننده کاملا گیاهی را روی صفحه نمایشگر گوشی هوشمند اسپری کنید، هیچ اتفاقی برای آن رخ نداده و آسیبی به آن نمی رساند. 
به گزارش سیناپرس، در کنار مشکلاتی که الکل و مواد ضدعفونی کننده صنعتی و شیمیایی برای سلامت بدن به همراه دارد، استفاده بیش از حد از این مواد، به مرور باعث ایجاد مقاومت و سازگاری ویروس ها و باکتری ها با مواد ضدعفونی کننده می شود و این امر در گذر زمان، مواد ضدعفونی کننده را بی اثر می کنند. 
از آنجایی که در محیط های پرتردد و پرخطری چون بیمارستان ها، استفاده از چنین موادی برای ضدعفونی کردن سطوح برای جلوگیری از ابتلا به کرونا از اهمیت بالایی برخوردار است، این خطر هم وجود دارد که رفته رفته ویروس ها حتی با استفاده از این مواد هم از بین نروند. 
اگر بتوان از موادی سازگار با محیط زیست در تولید این مواد ضدعفونی کننده استفاده کرد، به طور قطع می توان خطرات استفاده از آن را کاهش داد. ترکیبات گیاهی از جمله فرآورده هایی هستند که در عین مؤثر بودن، کارآیی بسیار بالایی دارند و با ورود به محیط زیست، جنبه تخریبی نداشته و کاملا سازگار با محیط زیست عمل می کنند. 
اما از آنجایی که تولید این مواد از پیچیدگی های خاصی برخوردار است، تاکنون هیچ شرکتی موفق به تولید مواد ضدعفونی کننده کاملا گیاهی نشده است و حتی شرکت هایی هم که ادعا می کنند مواد ضدعفونی کننده آنها گیاهی است، باز هم در ترکیبات خود از مواد شیمیایی استفاده می کنند. 
نیما حق شناس، مدیرعامل یک شرکت استارتاپ نانویی به سیناپرس می گوید: ما در قالب یک شرکت و به عنوان زیرمجموعه یک نانواستارتاپ، بعد از همه گیری کرونا، حدود یک سال روی تولید یک محصول ضدعفونی کننده کاملا گیاهی کار کردیم و هیچ گونه ماده صنعتی در تولید آن به کار نرفته است. 
او ادامه می دهد: این محلول ضدعفونی کننده، در کم تر از 30 ثانیه می تواند تمام ویروس، باکتری و قارچ را از بین ببرد. ماده ضدعفونی کننده گیاهی «استرلیتزیا» به دلیل عدم استفاده از الکل، هیچ محدودیت مصرفی ندارد و در هر سطحی می توان از آن استفاده کرد. 
به گفته او، الکلی که معمولا در مواد ضدعفونی کننده به کار می رود، آتش زاست و هر لحظه احتمال ایجاد حریق در آن وجود دارد. اما در این ماده هیچ گونه الکلی استفاده نشده بلکه نانو روغن های گیاهی هستند که جایگزین الکل شده اند. این اولین باری است که چنین ماده ضدعفونی کننده کاملا گیاهی تولید شده است. 
معمولا روی ظروف مواد ضدعفونی کننده، جمله ای تحت عنوان «فاقد مواد مضر» درج شده است که حتی بی محصولات ضدعفونی کننده گیاهی موجود در بازار هم حداقل یک نوع از این مواد مضر و خطرناک را در خود دارند اما محصولی که ما تولید کرده ایم، فاقد هر گونه از این مواد مضر است. 
او تأکید می کند که این محصول ضد عفونی کننده کاملا گیاهی، نمونه مشابهی داخلی هم دارد اما تمام محصولات مشابه داخلی هم که با عنوان نانومواد عرضه می شوند، در ترکیباتشان از نانوذرات فلزی استفاده شده است. نانوذرات فلزی مواد مضری نیستند و در صورتی که در ترکیب مواد دیگر با درصد خاصی به کار روند کاملا بی خطر هستند و به راحتی می توان از آنها استفاده کرد. 
اما ما ترجیح داده ایم در تولید این مواد ضدعفونی کننده، درصد پایین خطای احتمالی نانوذرات فلزی را هم برداریم و در نهایت به جای نانوذرات، از نانوپارتیکل های روغنی استفاده می کنیم که در آب حل می شود. 
حق شناس در گفت و گو با سیناپرس عنوان می کند که اگر بخواهیم این نمونه را با نمونه های خارجی هم مقایسه کنیم، نمونه های خارجی این مواد ضدعفونی کننده هم مانند نمونه های رایج در کشور مقداری مواد مضر به همراه دارند. بنابراین به جرأت می توان گفت که تنها تولیدکننده مواد ضدعفونی کاملا گیاهی هستیم. 
او ادامه می دهد: در این میان، نمونه های خارجی آن، علاوه بر این که حاوی مواد مضر هستند و در مدت زمان طولانی تری ویروس ها و باکتری ها را از بین می برند، قیمتی 10 برابر قیمت نمونه داخلی دارند. نمونه های خارجی این محصول با قیمت 10 تا 15 دلار به ازای هر لیتر از این مواد به فروش می رسند. اما نمونه ساخت داخل با قیمتی برابر لیتری 45 تا 50 هزار تومان فروخته می شود و در واقع می توان گفت که قیمت ها کاملا رقابتی هستند. 
مدیر این استارتاپ نانویی عنوان می کند: محصولی که ما تولید کرده ایم، تاکنون توانسته تمام تست های آنتی ویروس و آنتی باکتریال را با موفقیت پشت سر بگذارد و امید است به زودی بتوانیم با جذب سرمایه و تولید انبوه، این ماده ضدعفونی کننده را با قیمتی مناسب در اختیار مردم قرار دهیم تا در دوران کرونا بتوانند با خیالی راحت و بدون گرفتار شدن به مشکلات پوستی و تنفسی، از این محصول صد درصد گیاهی استفاده کنند. 
 

گزارش:ندا اظهری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا