نور خورشید ویروس کرونا را نابود می کند

به گزارش سیناپرس، نتایج یک مطالعه مشاهده ای جدید که در ایالات متحده آمریکا انجام شده و در کشورهایی مانند ایتالیا و انگلیس تکرار شده است، نشان می دهد، احتمالا خطر کمتری از مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا افرادی که در مناطق آفتابی تر زندگی می کنند، را تهدید می کند. 
محققان مرگ و میر ناشی از کووید ۱۹ را با میزان یو وی (UV) در همان دوره ابتلای افراد به ویروس کرونا مقایسه کرده و دریافتند که مناطق آفتابگیر با مرگ ناشی از کووید ۱۹ کمتری مرتبط هستند. به نظر می رسد قرار گرفتن بیشتر در معرض نور خورشید خطر مرگ و میر ناشی از کرونا را کاهش می دهد زیرا یک ارتباط ثابت شده بین قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید در مناطق خاص و تعداد کم مرگ بیماران کرونایی وجود دارد. 
به گزارش سیناپرس، این مطالعه همچنین نشان داد که میزان خطر مرگ و میر یا نسبت بین احتمال مرگ ناشی از کرونا برای یک گروه جمعیتی خاص و خطر مرگ برای سایر گروه های جمعیتی در ایالات متحده آمریکا به ازای هر ۱۰۰ کیلوژول در متر مربع افزایش میانگین  یو وی ای روزانه (UVA)،  ۲۹ درصد کاهش یافت. جالب است که در ایتالیا و انگلیس این میزان ۳۲ درصد تخمین زده شده است.

محققان در حال بررسی مواردی هستند که می توانند در این مسئله دخیل باشند، به عنوان مثال اکسید نیتریک در هنگام قرار گرفتن در معرض نور خورشید توسط پوست آزاد می شود. برخی مطالعات نشان می دهد که آزاد شدن اکسید نیتریک توسط پوست می تواند توانایی تکثیر ویروس کرونای سارس ۲ یعنی عامل کووید ۱۹ را کاهش دهد.
سایر مطالعات نشان داده اند که افزایش قرار گرفتن در معرض نور خورشید با کاهش حملات قلبی و فشار خون که هر دوی این موارد احتمالاً عامل افزایش خطر مرگ ناشی از کووید ۱۹ بوده همراه است.

پژوهشگران معتقدند که این میزان کاهش آمار حملات قلبی و فشار خون با سطح ویتامین D در جمعیت محلی قابل توضیح نیست. دلیل این امر این است که تحقیقات در مناطقی انجام شده که سطح یو وی بی (UVB) برای تولید ویتامین D قابل توجه در بدن پایین است. 
این مطالعه سایر عوامل خطر شناخته شده مربوط به قرار گرفتن در معرض و افزایش خطر مرگ ناشی از کووید شامل سن، وضعیت اقتصادی- اجتماعی، قومیت، سطح آلودگی بیماری در منطقه، آلودگی هوا، دما و موارد دیگر را در بر می گیرد.
از آنجا که این مطالعه مشاهده ای است، نمی تواند علت و معلول را تعیین کند اما تحقیقات بیشتر می تواند تعیین کند که نور خورشید می تواند به عنوان یک مداخله ساده بهداشت عمومی عمل کند.
دکتر ریچارد ولر (Richard Weller)، مشاور متخصص پوست در دانشگاه ادینبورگ و از پژوهشگران این تیم تحقیقاتی گفت: «این نتایج اولیه، قرار گرفتن در معرض نور خورشید را به عنوان یکی از راه های بالقوه کاهش خطر مرگ ناشی از کووید ۱۹ مطرح می کند.»
شرح کامل این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله بریتانیایی پوست پزشکی (Dermatology) به چاپ رسیده و قابل دسترس است. 

مترجم: نیروانا حسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا