هوا در مریخ چطور است؟

اگر قصد دارید تعطیلات آخر هفته خود را در دهانه جزیرو (Jezero) در مریخ بگذرانید، حتما علاوه بر تجهیزات و لباس های فضانوردی، لباس گرم با خود ببرید زیرا هوای این منطقه از مریخ در یک روز گرم، حدود ۲۰ درجه زیر صفر است!
مریخ نورد استقامت که در ماه فوریه روی سطح سیاره سرخ  فرود آمد، مجهز به تجهیزات مورد نیاز بررسی شرایط آب و هوایی و سیستم های آنالیز کننده پویایی محیط زیست مریخ (MEDA) است. سنسورهای این مریخ نورد، سرعت و جهت باد، دمای هوا و دمای سطح سیاره و همچنین فشار، رطوبت و تابش خورشید را ثبت می کنند. اولین اندازه گیری های این مریخ نورد یک روز پس از فرود انجام شده و سیستم آنالیز این مریخ نورد، همه روزه اطلاعات جدیدی ثبت و به زمین ارسال می کند.
بر این اساس پیش بینی می شود طی بیست و چهار ساعت آینده سرمای زیاد همراه با وزش شدید هوا و خطر همیشگی طوفان گرد و غبار در مریخ حاکم باشد. سرد ترین دمای هوای مریخ طی بیست و چهار ساعت آینده منفی ۸۳ درجه سانتی گراد بوده و سرعت باد ۴/۳۵ کیلومتر خواهد بود. بنابراین هیچ گونه پیک نیک و سفر به مناطق فوق الذکر در مریخ توصیه نمی شود!
 از بحث طنز این داستان که بگذریم، اطلاعات آب و هوایی به دست آمده توسط مریخ نورد استقامت در طول سال آینده، جزئیات مفیدی از چرخه های دما، الگوهای گرد و غبار، خواندن تابش خورشید و تشکیلات ابر به دانشمندان ناسا ارائه می دهد.
این داده ها به مهندسان ناسا کمک می کند تا ماموریت ها و آزمایش های مریخ نورد را به گونه بهتری برنامه ریزی کنند. این فعالیت ها طیف وسیعی از ماموریت شامل پروازهای هلیکوپتر Ingenuity Mars و حرکت مریخ نورد روی سطح سیاره را در بر گرفته و در آینده نیز برای مأموریت های انسانی روی سیاره سرخ بسیار مهم خواهد بود.
مانوئل دی لا توره خوارز، معاون اصلی تحقیقات MEDA در آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا، در این رابطه گفت: ما از دیدن اینکه سنسورهای هواشناسی MEDA به خوبی کار می کنند، خوشحالیم. گزارش های هواشناسی مریخ، تصویر بهتری از محیط این سیاره ارائه می دهد. این اطلاعات در کنار آزمایش های دیگر تکمیلی،  قطعات بیشتری از پازل های مریخ را به ما نشان می دهد و به آمادگی فضانوردان  برای اکتشاف این سیاره کمک می کند. طبیعتا با دانستن این اطلاعات آب و هوایی می توان برای انجام ماموریت های آینده انسانی با سطح ایمنی بیشتری اقدام کرد.
در خاتمه گفتنی است این اولین باری نیست که دانشمندان گزارش های هواشناسی را از مریخ دریافت می کنند. پیش از این دو مریخ نورد دیگر کنجکاوی و InSight Lander  داده های هواشناسی را از سایت های فرود خود ارسال کرده بودند. این اطلاعات در کنار پیش بینی های MEDA  و همچنین داده های ماهواره ای  و تلسکوپی، به دانشمندان کمک می کنند تا تصویری کامل تر از الگوهای آب و هوایی در سیاره سرخ ایجاد کنند.