ضربان قلب خود را تحت نظر داشته باشید

به گزارش سیناپرس، بر اساس نتایج یک مطالعه که شرح آن در مجله تخصصی لنست (The Lancet) منتشر شده است، مشخص شد افرادی با ضربان قلب بالای ۷۰ ضربان در دقیقه بیشتر در معرض خطرات ناشی از حملات قلبی و بستری شدن در بیمارستان هستند.

البته باید توجه داشت ضربان قلب فرد بر اساس نوع فعالیت وی متفاوت بوده و در شرایط استراحت، ورزش، راه رفتن و دویدن، شما ضربان قلب متفاوتی خواهید داشت. در این مطالعات مشخص شد بررسی شرایط قلب در حال استراحت مهم است و خوشبختانه بررسی  میزان ضربان قلب در حال استراحت کاری بسیار آسان است. برای این کار دست خود را برگردانید تا کف دست شما به سمت قفسه سینه تان باشد.

از انگشت اشاره و میانی دست دیگر خود برای اندازه گیری نبض موجود در مچ دست، درست در زیر شست استفاده کنید. ترجیحا این کار را صبح و قبل از خارج شدن از بستر انجام داده و نبض خود را اندازه بگیرید. به خاطر داشته باشید انگشت اشاره و میانی شما باید روی رگ قرار داشته باشد و با انگشت شصت نباید نبض را بشمارید.
میزان ضربان قلب ورزشکاران در حال استراحت حدود ۴۰ بار در دقیقه بوده و این رقم برای یک فرد معمولی، ۵۴ بار در دقیقه است.
حالا شما باید حداکثر ضربان قلب خود را در حالت انجام فعالیت شدید نیز مورد ارزیابی قرار دهید. بسیاری از دستگاه های ورزشی مانند تردمیل ها می توانند ضربان قلب شما را در حال دویدن نشان دهند ولی راهکارهای دیگری نیز برای بررسی این موضوع وجود دارد. 
ساده ترین راه این است که دو دقیقه سریع بدوید یا دوچرخه سواری کنید سپس کمی استراحت کنید و مجددا برای سه تا چهار دقیقه دیگر خود را تا آنجا که ممکن است تحت فشار قرار دهید.به گزارش سیناپرس،  ضربان قلب شما احتمالاً طی انفجار دوم به اوج خود می رسد. البته اگر دارای مشکلاتی مانند فشار خون، چاقی بیش از حد یا مشکلات قلبی و عروقی هستید، به هیچ عنوان این آزمایش را انجام نداده و زیر نظر پزشک به بررسی ضربان قلب خود بپردازید.

در حالت عادی در موج انفجاری ضربان قلب افراد می توان حدود ۱۶۴ باشد. متخصصان یک فرمول ساده برای رقم مناسب بدن و ضربان قلب شما در حالت پر کار ارائه می کنند. در این حالت مردان باید عدد ۲۲۰ و زنان عدد ۲۲۶ را از سن خود کم کرده و پاسخ  به دست آمده، رقم ایده آل برای ضربان قلب در حالت پر فشار است. هر چقدر این عدد به ضربان قلب شما نزدیک تر باشد، شما از شرایط سالم تری در قلب خود برخوردارید.
توصیه می شود برای کاهش میزان ضربان قلب خود، بیشتر ورزش کنید و اگر اضافه وزن دارید، حتما چند کیلو وزن کم کنید. طبیعتا هرچه بدن شما سنگین تر باشد، قلب شما برای تأمین خون بافت ها و سلول های بدن، کار سخت تری بر عهده خواهد داشت.
مترجم: لیلی دهقان پور

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا