تبدیل سلول های بدن به کارخانه ضد ویروس کرونا

به گزارش سیناپرس، این روزها صحبت های زیادی در مورد واکسن آسترازنکا و تاثیرات جانبی آن روی برخی افراد مطرح است اما در عین حال تصاویر میکروسکوپی نشان داده است که چگونه این واکسن (Oxford / AstraZeneca)  سلول های بدن را به کارخانه های کوچک مبارزه با ویروس کرونا تبدیل می کند.

پژوهشگران دانشگاه آکسفورد با همکاری تیمی از محققان دانشگاه ساوتهمپتون، هزاران تصویر را بررسی کرده اند تا نحوه رشد پروتئین های اسپایک موجود در واکسن کرونا را در سطح سلول ها شناسایی کنند.
در حقیقت ویروس سارس کووید ۲ که عامل ایجاد بیماری کرونا است، تعداد زیادی پروتئین اسپایک روی سطح خود دارد که از آن ها برای اتصال و ورود به سلول های بدن انسان استفاده می شود. این پروتئین های اسپایک در قندهایی پوشانده شده اند که به گلیکان معروف هستند و برخی از پروتئین های ویروسی را به سیستم ایمنی بدن منتقل می کنند.
واکسن تولید شده توسط دانشگاه آکسفورد و شرکت آسترازنکا، یک واکسن تحت ویروس (adenovirus-vectored vaccine) است، به این معنی که در این واکسن نسخه ایمن از ویروس گرفته شده و  اطلاعات مورد نیاز جهت تولید آنتی بادی در بدن افراد به آن افزوده و سپس به بدن تزریق می شود.
تصاویر گرفته شده برای این مطالعه که در آخرین شماره مجله تخصصی ACS Central Science ، منتشر شده است، نشان می دهد که پروتئین های اسپایک این واکسن  بسیار شبیه  ویروس اصلی هستند و محققان می توانند از آن به عنوان یک روش اصلی برای مبارزه با کرونا استفاده کنند.
به گزارش سیناپرس، پروفسور مکس کریسپین، از دانشگاه ساوتهمپتون در رابطه با این یافته گفت: در این مطالعه ما سعی کردیم ببینیم که خوشه های ناشی از واکسن تا چه حد با ویروس عفونی شباهت دارد. ما واقعاً از دیدن تعداد زیادی پروتئین اسپایک مشابه خوشحال شدیم. پژوهشگران امیدوارند با این مطالعات، درک بیشتری را برای عموم فراهم کرده و به سازندگان داروهای کرونا کمک کنند تا مشخص شود واکسن آکسفورد – آسترازنکا چگونه عمل می کند.

بسیاری از افراد ممکن است متوجه نشوند که سلول های آن ها چگونه به کارخانه های کوچک تولید خوشه های ویروسی تبدیل  شده و سپس پاسخ ایمنی لازم برای مبارزه با بیماری را ایجاد می کنند.