توده ۶ کیلوگرمی از شکم یک بانوی مشهدی خارج شد

روابط عمومی بیمارستان بنت الهدای مشهد روز پنجشنبه به نقل از دکتر فاطمه توسلی خبر داد: این بیمار با علائم کم خونی، احساس بزرگی و درد شکم به بیمارستان مراجعه کرده بود که پس از انجام سونوگرافی و ام. آر. آی مشخص شد این توده تمامی حفره شکم و لگن وی را پر کرده است.  
این پزشک متخصص و جراح زنان خاطرنشان کرد: ابعاد این توده شکمی برابر با یک رحم در ماه نهم بارداری بود و این بیمار تاکنون  سابقه سه زایمان داشته است.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: عمل جراحی با روش لاپاراتومی صورت گرفت و در حال حاضر حال عمومی بیمار مساعد و قابل ترخیص است.
وی با بیان اینکه این توده از نوع "میوم" بوده گفت: میوم شایع‌ترین تومور خوش خیم رحم است و ۵۰ درصد از بانوان بالای ۳۵ سال به آن مبتلا می شوند.
به گفته وی، وجود میوم اکثرا بدون علامت بوده و ایجاد بدخیمی در آن نادر است.
این جراح و متخصص زنان اظهار کرد: میوم گاهی به صورت اتفاقی کشف می‌شود و  شایع‌ترین علامت آن خونریزی های غیرطبیعی است.

وی تاکید کرد: در صورت بروز تغییراتی در رشد میوم، خونریزی غیرطبیعی رحمی، کم خونی، دردهای لگنی و علائم مزاحم، باید فرد به پزشک مراجعه کند تا ارزیابی و معاینه توسط متخصص زنان صورت گرفته و در صورت لزوم عمل جراحی صورت پذیرد.
دکتر توسلی گفت: بر اساس مشکل بیمار، نوع عمل جراحی متفاوت است که گاه از عمل حذف میوم، که اصطلاحا میومکتومی گفته می‌شود، استفاده شده و فقط همان توده خارج می‌شود و گاه نیز جراح مجبور به برداشتن رحم (هیسترکتومی) می‌شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا