مانع ایجاد لخته های خونی شوید

به گزارش express، اگرچه هر کسی ممکن است در معرض ایجاد لخته خونی قرار گیرد اما این حالت معمولا بر اثر بستری شدن در بیمارستان، بارداری، سرطان و برخی انواع درمان های سرطان به وجود می آید. لخته های خونی که در عروق عمیق بدن ایجاد می شوند به ترومبوز ورید عمقی شناخته می شوند.
زمانی که بخشی یا تمام لخته های خونی شکسته و به سمت ریه حرکت می کنند، ممکن است خطرساز شده و آمبولی ریه ایجاد کند. عوامل دیگری چون کم تحرکی به خاطر زیاد خوابیدن یا بستری بودن در رختخواب یا سفرهای طولانی مدت، سابقه خانوادگی بروز لخته های خونی یا آسیب به سیاهرگ ها ممکن است خطر ایجاد این لخته ها را در افراد بالا ببرد.
مرکز پیشگیری و کنترل بیماری های آمریکا اعلام کرده است زمانی که مدت زمانی طولانی در حالت نشسته یا در حالت درازکش یا در حال مسافرتی هستید که بیشتر از 4 ساعت به طول می انجامد، در حد امکان ماهیچه ها را حرکت دهید. بهترین کار برای جلوگیری از ایجاد لخته خون انجام برخی حرکات کششی است.
به گزارش سیناپرس، زمانی که مدت های طولانی بی تحرک هستید، اگر می توانید یا فضا به شما این اجازه را می دهد، هر دو تا سه ساعت یک بار از جای خود بلند شده و راه بروید و این گونه اجازه دهید خون در رگ هایتان جریان یابد. از حرکات کششی برای پا استفاده کنید.
در حالی که ایستاده اید، روی پنجه های پا بایستید و پاشنه ها را از زمین بالاتر نگه دارید. در نقطه مقابل، می توانید پاشنه را روی زمین قرار داده و پنجه ها را بالاتر از سطح زمین قرار دهید. ماهیچه های پایتان را منقبض و سپس منبسط کنید. اگر در معرض خطر ترومبوز ورید عمقی قرار دارید، با پزشکتان درباره داروهای قابل مصرف مشورت کرده یا از جوراب های واریس برای کاهش این عروق استفاده کنید.
تورم پاها یا بازوها در افرادی که دچار ترومبوز ورید عمقی می شوند، طبیعی است. زمانی که لخته های خونی وارد ریه می شوند، فرد دچار درد خفیف یا احساس فشار در قفسه سینه می کند. اما محققان هشدار می دهند که اگر درد جدید یا شدیدتری احساس کردید، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.
برای پیشگیری از بروز لخته های خونی حتما تحرک داشته باشید و روزانه دست کم 30 دقیقه پیاده روی کنید. رژیم غذایی سالمی داشته و وزنتان را در حد متعادل نگه دارید. اضافه وزن یکی از عوامل پرخطر بروز لخته های خونی به ویژه در پاها به شمار می روند.

گزارش:ندااظهری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا