پایان تزریق مرحله اول مطالعات انسانی واکسن رازی کوو پارس

معاون تحقیقات و فناوری مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی گفت: ۱۲۴ داوطلب تا روز گذشته واکسن ایرانی کرونا به نام "رازی کوو پارس " را تزریق کرده بودند که امروز(۱۸ فروردین) با تزریق به ۹ داوطلب باقیمانده تمام داوطلبان این واکسن مرحله اول خود را دریافت کردند و این مرحله به پایان رسید.

دکتر محمدحسن فلاح مهرآبادی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا، تعداد داوطلبان مرحله اول تست انسانی واکسن رازی کوو پارس را ۱۳۳ داوطلب اعلام کرد و افزود: علاوه بر تزریق دوز اول واکسن به همه داوطلبان، تاکنون تزریق دوز دوم به ۵۴ داوطلب این مرحله انجام شده است.
وی حال عمومی تمام داوطلبان این طرح مطالعاتی را خوب عنوان کرد و یادآور شد: عوارض بسیار محدودی در برخی داوطلبان مشاهده شده که هیچ تاثیر منفی در روند این طرح مطالعاتی به وجود نیاورده است.
معاون تحقیقات و فناوری مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی در پاسخ به این سوال که این واکسن چه مقدار ایمنی زایی ایجاد می کند؟، گفت: دوز دوم واکسن رازی کوو پارس به پیشقراولان این طرح مطالعاتی به زودی تزریق می شود و به نظر می رسد تا آخر فروردین ماه می توان میزان دقیق ایمنی زایی این واکسن را اعلام کرد.
فلاح مهرآبادی روند طرح مطالعاتی را بسیار مطلوب ارزیابی و خاطرنشان کرد: این طرح در قالب برنامه زمان بندی شده در حال انجام است که امیدواریم هرچه سریع تر به نتیجه مطلوب برسد تا گامی در جهت ارتقای سلامت هوطنان برداشته شود.
وی زمان پایان مرحله اول تست انسانی را اواخر اردیبهشت  ۱۴۰۰ اعلام کرد و گفت: مرحله دوم مطالعات انسانی این محصول فناورانه به احتمال زیاد از اوایل خرداد ماه آغاز می شود.
معاون تحقیقات و فناوری مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، تعداد داوطلبان مرحله دوم مطالعات انسانی را ۵۰۰ نفر بیان کرد و افزود: این افراد به ۲ گروه تقسیم می شوند که یک گروه ۲۵۰ نفری واکسن و گروه دوم هم واکسن نما را دریافت می کنند.
فلاح ادامه داد که به احتمال فراوان اواخر تیرماه تزریق مرحله دوم واکسن به اتمام می رسد و اواخر مرداد ماه هم فاز سوم کارآزمایی بالینی این واکسن آغاز می شود.
معاون تحقیقات و فناوری مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی اظهار داشت: فاز سوم این طرح مطالعاتی حداقل جمعیت بیش از ۱۰ هزار نفر را شامل می شود.
به گزارش ایرنا، کارآزمایی بالینی واکسن رازی کووپارس موسسه رازی که نخستین واکسن تزریقی- استنشاقی پروتئین نوترکیب کرونا است، با تزریق مرحله اول تست انسانی به ۲ داوطلب مرد روز یکشنبه (۱۰ اسفند) با حضور کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی، جلیل کوهپایه زاده رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران و جمعی از مسوولان و محققان در بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص) تهران آغاز شد.  
واکسن رازی کووپارس نخستین واکسن تزریقی – استنشاقی پروتئین نوترکیب کرونا است که توسط موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی و مطابق با دستورالعمل سازمان جهانی بهداشت تولید و روز دوشنبه (۲۰ بهمن ماه) در همین موسسه مستقر در کرج رونمایی شد.
موسسه رازی از اسفند سال ۱۳۹۸ کار ساخت واکسن را آغاز و از روش واکسن پروتئینی نوترکیب که از ایمن ترین واکسن ها است، برای تولید آن استفاده کرد.

این موسسه در فاصله زمانی اسفند ۹۸ تا پایان فروردین ۹۹، کار طراحی این واکسن را به پایان رساند، در اردیبهشت دُزسنجی و فرمولاسیون انجام شد و از خرداد ماه ۹۹، آزمایش این واکسن روی ۵۰۰ حیوان انجام شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا