آیا مریخ هم رنگین‌کمان دارد؟

تصاویر ابرهای مریخ و وجود رطوبت این ایده را برجسته کرد و برخی از افراد به احتمال تشکیل رنگین‌کمان مریخی اندیشیدند. به همین دلیل آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا که نظارت بر ماموریت فعلی مریخ‌نورد استقامت را بر عهده دارد، روز سه‌شنبه اعلام کرد که هرگز رنگین‌کمان بر روی مریخ تشکیل نمی‌شود و تصویر مشاهده شده نمی‌تواند رنگین‌کمان باشد. ناسا افزود: این عکس در واقع نشان‌دهنده تابش بر روی لنز دوربین است، موردی که عکاسان در زمین همیشه آن را تجربه می‌کنند و باعث می‌شود که یک منبع نور روشن، در این مورد خورشید، به لنز بتابد.

برای بسیاری از افراد این سوال ایجاد شد که «آیا این بازتاب، رنگین‌کمان مریخ است؟». گروه پیشرانش جت ناسا در توییتی گفت: «تشکیل رنگین‌کمان در مریخ امکان‌پذیر نیست، رنگین‌کمان‌ها توسط نوری که از قطرات آب منعکس می‌شود، ایجاد می‌شوند  اما در مریخ آب کافی برای متراکم شدن و آب به حالت مایع در جو بسیار سرد آن وجود ندارد. این قوس رنگی نتیجه تابش به لنز دوربین است.»

در توییتی دیگر، توضیحات بیشتری ارائه و گفته شد که دوربین هزکمز (Hazcams، یکی از دوربین‌های متصل شده به آخرین مریخ نورد ناسا) در جلوی استقامت در سایه برای حرکت به جلو است، اما سایه‌بان‌ها در پشت هزکمز ضروری نیستند و تصاویر از این دوربین‌ها گاهی اوقات نور مصنوعی پراکنده یا تابش نور بر لنز را نشان می‌دهند.

اگر همچنان این توضیح قانع‌کننده نیست، طرفداران هواشناسی مریخ توضیحات بیشتری در این مورد در گزارش آب‌وهوا مریخ از داخل دهانه جیزِرو (Jezero) مریخ، مکانی که هم اکنون مریخ‌نورد ناسا در آن قرار دارد، ارائه می‌کنند.

داده‌های جمع‌آوری شده اندکی پس از فرود چشمگیر نشان داد که هنگام شروع ضبط سیستم، دمای منفی ۴ درجه فارنهایت (منفی ۲۰ درجه سانتی‌گراد) بر روی سطح مریخ بود و دما تا منفی ۱۴ درجه فارنهایت (منفی ۲۵.۶ درجه سانتی‌گراد) در مدت زمان ۳۰ دقیقه رسید.

ناسا اعلام کرد: بر اساس گزارش‌های ایستگاه نظارت بر محیط‌زیست (REMS) در داخل مریخ‌نورد کنجکاوی مستقر در داخل دهانه گیل، حسگر تابش و گرد و غبار  MEDA (آنالیز کننده پویایی محیطی مریخ) نشان داد که جیزرو در همان زمان جو پاک‌تری از دهانه گیل را تقریبا ۲۳۰۰ مایل (۳۷۰۰ کیلومتر) دورتر تجربه کرده است.

MEDA حدود ۱۲ پوند (۵.۵ کیلوگرم) وزن دارد و دارای تعداد زیادی حسگر محیطی برای ثبت سطح گرد و غبار و همچنین ۶ شرایط جوی باد (سرعت و جهت)، فشار، رطوبت نسبی، دمای هوا، دمای زمین و تابش (از خورشید و فضا) است.

ناسا گفت: طی ۱۲ ماه آینده، MEDA اطلاعات مفیدی در مورد چرخه‌های دمای مریخ، شارهای حرارتی، چرخه‌های گرد و غبار و چگونگی تعامل ذرات گرد و غبار با نور در اختیار گروه قرار خواهد داد که در نهایت هم اطلاعات دما و هم هوا را تحت تاثیر قرار می‌دهد. همچنین اطلاعات مربوط به شدت تابش خورشید، تشکیل ابرها و بادهای محلی را جمع‌آوری می‌کند که می‌تواند به ناسا در برنامه‌ریزی بهتر ماموریت آینده بازگشت نمونه مریخ و همچنین ماموریت‌های فضانورد آینده در سیاره دوردست کمک کند.