زندگی بدون سلامت رنگ و بویی ندارد

۷ آوریل مصادف با ۱۸ فروردین ماه روز بهداشت و سلامت نامگذاری شده است، سلامتی یکی از برترین نعمت هایی است که خداوند متعال در اختیار انسان نهاده است و این روز فرصتی مناسب برای توجه بیشتر به این موهبت الهی است.

دکتر نصیر دهقان متخصص طب پیشگیری و پزشکی اجتماعی روز چهارشنبه به مناسب این روز در یاداشتی نوشت: همچنین بیماری کووید ۱۹ به سختی کشورها را از ابعاد مختلفی تحت الشعاع قرار داد و اما تأثیر آن در جوامعی که قبلا نیز آسیب پذیر بوده اند، چشم گیرتر نمود پیدا کرد.

سازمان های متولی حوزه سلامت بایستی در راستای ارتقای سرمایه و سلامت اجتماعی و هم چنین گردهم آوردن اقشار مردم برای عدالت بیشتر حرکت کنند.

ماحصل حکمرانی خوب موجب برخورداری از بالاترین استاندارد بهداشتی-درمانی مورد نیاز به عنوان یکی از حقوق اساسی انسان و با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی – اجتماعی ایشان تلقی می شود.

نکته حائز اهمیت دیگر دستیابی به توانایی کامل سلامتی و غلبه بر دشواری ها بوده تا موجب رشد و توسعه بشر شد.

از طرفی توجه مضاعف به مقوله نیک زیستی (well-Being) بیش از گذشته در سطح دنیا طرفدار پیدا کرده و باور متخصصین هوشیار این گونه است که توجه همزمان و کل نگر به ابعاد جسمی، روانی، معنوی، محیطی و اجتماعی در این دنیای پیچیده، سرشار از عدم قطعیت و هم چنین با روند رو به سالمندی بسیار پر اهمیت و کارساز است.

تاکنون پیشرفت های قابل توجهی به طور ویژه در بخش مراقبت های بهداشتی از رده های سنی پایین صورت گرفته و امید زندگی در کشور افرایش قابل قبولی داشته است اما باید در جهت افزایش امید زندگی سالم که معیار سنجش متفاوت و کیفی تری است مانع تراشی هایی صورت گیرد که از اساسی ترین آن ها انجام نیازسنجی های سلامتی و رسیدگی با اولویت بیشتر به شکاف ها و نیازهای پوشش داده نشده است؛

این مهم زمانی مقدور می شود که ما داده های اصطلاحا تمیز و قابل مقایسه ای را در کشور جمع آوری کرده و اهمیت این گردآوری و تحلیل داده ها را به تیم های مربوطه و ذی نفعان توجیه کنیم.

موضوع دیگر قابل تامل توجه مناسب و متناسب به موجودیت و دسترسی به خدمات بهداشتی – درمانی می باشد؛ چرا که در پاره ای اوقات این دو همسو و همگرا با یکدیگر پیش نمی روند و همان گونه که عرض شد موجب نیازهای پوشش داده نشده و چه بسا القای نیاز مضاعف می شوند.

به نظر می رسد باید استراتژی اصلی را در صدد توجه به اقشار آسیب پذیر و حاشیه نشین معطوف کرده تا بتوانیم پیشگیری های مناسبی را صورت دهیم.

به طور ویژه موضوع پیشگیری زمانی اهمیت دوچندان پیدا می کند که خاطر نشان کنیم قهرمانان حوزه بهداشت و درمان کشورمان متعهدانه و شرافت مندانه در طول سال گذشته تاب آوری نموده و لحظه ای پا پس نکشیدند.

اینک در دنیا نیازمندان رهبرانی هستیم که سلامت را اولویت خودشان دانسته تا جهانی بهتر از پیش را به منصه ظهور رسانند.

منبع:ایرنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا