احوالپرسی دانشجویان؛ طرحی موفق در ایام کرونا

مجید صفاری نیا روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا مهم ترین مشکلات دانشجویان در یک سال اخیر که به دلیل ویروس کرونا شایع شد را اضطراب ناشی از بیماری کرونا عنوان کرد و اظهارداشت: بیشترین مشکلات دانشجویان از بهار ۹۹ به ترتیب اولویت، اضطراب ناشی از بیماری کرونا بود چرا که ابتدای سال گذشته، ابهام خیلی جدی در مورد این ویروس وجود داشت. افرادی که قدری دچار مشکلات روانی بودند، وسواس داشتند یا مضطرب بودند.

وی تاکید کرد: کرونا اضطراب، وسواس یا زمینه های افسردگی دانشجویان را افزایش داد.

مدیرکل دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان، دومین مشکلات شایع دانشجویان را ایجاد مشکلات خانوادگی به دلیل قرنطینه اعلام کرد و افزود: به تدریج مشکلات خانوادگی بعد از قرنطینه از سوی دانشجویان مطرح شد که ریشه آن ناشی از زیاد ماندن در خانه بود. بعد هم مشکلات سوگ و فقدان از دست دادن عزیزان عاملی بود که بیشترین تماس تلفنی دانشجویان را شامل می شد.

صفاری نیا درباره ارایه خدمات مشاوره به دانشجویان در ایام نوروز، اظهار داشت: از اسفندماه ۹۹ مشاوره آنلاین توسط ۱۰ مشاور و روانشناس دفتر مشاوره و سلامت دانشگاه صنعتی امیرکبیر انجام شد و این مشاوران به دانشجویان کل کشور خدمات مشاوره تلفنی ارایه کردند که در لیست اقدامات مداخله درمانی قرار می گیرد.

وی تصریح کرد: این برنامه ها در قالب ابعاد سلامت روان به منظور افزایش سواد سلامت روان و کاهش استرس ناشی از کرونا بود.

این مسوول سازمان امور دانشجویان در ادامه از اجرای طرح احوالپرسی دانشجویان خبر داد و اظهار داشت: بعد از آن دفاتر مشاوره دانشگاه ها، طرح احوالپرسی را از دانشجویان کشور شروع کردند؛ این طرح یکی از طرح های موفق وزارت علوم بود و با احوالپرسی تلفنی از دانشجویان، حس حمایت اجتماعی از سوی دانشگاه به آنها منتقل شد.

صفاری نیا همچنین از برگزاری وبینارهای مجازی روزانه برای دانشجویان خبر داد و گفت: سال گذشته حدود هزار وبینار مجازی برای دانشجویان و خانواده های آنها به صورت رایگان برگزار شد. کرونا باعث افزایش فعالیت های مراکز مشاوره دانشگاه ها شد و بالاترین خدمات آنلاین را به دانشجویان ارایه کردند.

به منظور کاهش آسیب‌های موج چهارم کرونا برای دانشجویان، طرح نوروز کرونایی با محوریت مراکز مشاوره دانشگاه‌ها و همکاری کانون‌های همیار سلامت روان از ۲۵ اسفند ۹۹ آغاز شد و تا پایان این هفته ادامه دارد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا