نبوغ از خوان اول عبور کرد

دمای هوا در شب در دهانه "جزرو" محل فرود و عملیات مریخ‌نورد "استقامت" و بالگرد "نبوغ" می‌تواند به منفی ۱۳۰ درجه فارنهایت (منفی ۹۰ درجه سانتیگراد) برسد که این میزان از سردی هوا می‌تواند اجزای الکتریکی محافظت نشده را منجمد کند و در آنها ترک بیاندازد و به باتری‌های داخلی مورد نیاز برای انجام پرواز "نبوغ" آسیب برساند.

زنده ماندن "نبوغ" در اولین شب پس از جدا شدن از شکم "استقامت" در تاریخ ۳ آوریل یک نقطه عطف مهم برای این بالگرد فرازمینی ۱.۸ کیلوگرمی است. "نبوغ" در روزهای آینده تبدیل به اولین هوانوردی خواهد شد که در یک سیاره دیگر غیر از زمین به پرواز درمی‌آید.

"میمی آنگ" مدیر پروژه "نبوغ" در آزمایشگاه پیشران جت ناسا در جنوب کالیفرنیا گفت: این اولین بار است که "نبوغ" به تنهایی در سطح مریخ قرار می‌گیرد. اما اکنون ما این تأییدیه را دریافت کرده‌ایم که دارای عایق بندی مناسب، بخاری‌های مناسب و انرژی کافی در باتری‌ها برای زنده ماندن در شب‌های سرد مریخ هستیم که یک پیروزی بزرگ برای تیم ما است. ما خوشحالیم که در ادامه آماده می‌شویم "نبوغ" را برای اولین پرواز آزمایشی خود آماده کنیم.

ساخت یک هوانورد به اندازه کافی کوچک که بتواند در مریخ نورد جاسازی شود و به اندازه کافی هم سبک باشد تا بتواند در جو نازک مریخ پرواز کند و در عین حال به اندازه کافی مقاوم باشد تا در برابر سرمای شدید مریخ مقاومت کند، چالش‌های زیادی را به همراه داشته است.

لازم به ذکر است که برای اطمینان از اینکه صفحات خورشیدی واقع در بالای بالگرد "نبوغ" در اسرع وقت شروع به دریافت نور خورشید کنند، به "استقامت" دستور داده شد که بلافاصله پس از جدا کردن "نبوغ" از خود از آن دور شود.

تا زمانی که "نبوغ" چهار پای خود را روی سطح مریخ بگذارد، همچنان به شکم مریخ نورد متصل بود و از آن نیرو دریافت می‌کرد. مریخ نورد "استقامت" به عنوان یک واسط ارتباطی بین "نبوغ" و زمین عمل می‌کند و از مجموعه دوربین‌های خود برای مشاهده مشخصات پرواز این بالگرد استفاده خواهد کرد.

تنها ماموریت بالگرد "نبوغ" یک نمایش فناورانه و انجام پروازهای آزمایشی در جو نازک مریخ است. این بالگرد هیچ ابزار علمی را حمل نمی‌کند و ظرف مدت ۳۰ روز مریخی(معادل ۲۴.۶ ساعت) روی سطح مریخ، آزمایشات خود را به پایان می‌رساند و سپس اکتشافات علمی "استقامت" در دهانه "جزرو" به سرعت شروع می‌شود.

حالا که "نبوغ" به تنهایی روی سطح مریخ قرار گرفته، طی دو روز آینده اطلاعاتی را در مورد اینکه سیستم‌های کنترل حرارتی و قدرتی چقدر خوب کار می‌کنند، جمع‌آوری خواهد کرد. از این اطلاعات برای تنظیم دقیق سیستم کنترل حرارتی "نبوغ" استفاده خواهد شد تا به آن کمک کند در شب‌های سخت مریخ در کل دوره آزمایش زنده بماند.

در تاریخ هفتم آوریل قرار است نگه‌دارنده‌هایی که از قبل از پرتاب تیغه‌های بالگرد را مهار کرده‌اند، آزاد شوند. اگر تیم عملیات زمان دقیق این کار را پیدا کند، چند روز بعدی شامل آزمایش بیشتر تیغه‌های بالگرد و همچنین موتورهایی خواهد بود که آن را هدایت می‌کنند.

همچنین واحدهای اندازه‌گیری اینرسی(وسیله‌ای الکترونیکی که جهت‌گیری بدنه و سرعت زاویه‌ای "نبوغ" را اندازه‌گیری می‌کند) و رایانه‌های آنبرد که وظیفه پرواز خودکار بالگرد را دارند، وجود دارد. علاوه بر این، تیم عملیات به نظارت بر عملکرد انرژی بالگرد از جمله ارزیابی میزان انرژی صفحات خورشیدی و وضعیت شارژ شش باتری لیتیوم-یونی ادامه خواهد داد.

اگر همه کارها و بررسی‌های بی‌شمار پیش از پرواز به خوبی انجام شود، اولین تلاش "نبوغ" برای بلند شدن از سطح مریخ در یک فضای ۱۰ متر در ۱۰ متر که به دلیل مسطح بودن و عدم وجود موانع انتخاب شده است، تا شب ۱۱ آوریل انجام خواهد شد.

منبع:ایسنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا