ارسال نفت خام به فضا

سیناپرس: شاید برای بسیاری از افراد، استخراج نفت خام فرآیند ساده ای باشد. با این حال، در سالهای اخیر که تقاضا برای نفت افزایش یافته و منابع فعلی دیگر جوابگوی این تقاضای بازار نیست، بسیاری از شرکت های نفتی به استخراج منابعی در اعماق بسیار پایین تر زمین روی آورده اند.

مساله اینجاست که عملکرد نفت در این اعماق مختلف متفاوت است. به همین دلیل، آژانس فضایی اروپا قصد دارد پروژه ای را برای شناسایی دقیق رفتار نفت در اعماق 7 تا 8 کیلومتری زمین به انجام برساند. این آزمایش با حذف یکی از مهم ترین عوامل موجود بر روی زمین یعنی «گرانش» اجرا خواهد شد.

افزایش شدید فشار در عمق زمین و نیز دمای بالا موجود در این بخش ها سبب بروز رفتاری متفاوت در نفت می شود. به طور کلی، فشار و دمای در عمق های مختلف موجب تغییر نحوه حرکت نفت خام می شود. همچنین در دوره های مختلف زمین شناسی، منابع سنگین تر نفت خام به بالا آمده و منابع سبک تر ته نشین می شوند. هدف از انجام این آزمایش جدید در فضا، بررسی تاثیر بی وزنی بر نفت خام و در نتیجه شناسایی بهتر منابع نفتی و تعیین شیوه مناسب برای استخراج آنها است.

در این پروژه قرار است از شش سیلندر ویژه استفاده شود. هر سیلندر دارای یک میلی لیتر نفت خام است که در فشار شدید 400 اتسمفر قرار خواهند گرفت. طبق اعلام آژانس فضایی اروپا، این بیشترین میزان فشار وارد شده بر اجسام ارسال شده به فضا در تاریخ دانش فضایی بشر است.

این فشار شدید سبب می شود که مایع در حالت «فوق بحرانی» قرار گیرد. این سیلندرها دارای بدنه تیتانیومی و پوشش داخلی از جنس فولاد ضدزنگ است. در طی این ماموریت فضایی، یک طرف سیلندر گرما داده شده و طرف دیگر سرد نگاه داشته می شود. سپس در هنگام بازگشت به زمین، یک دیواره حائل از ترکیب مایع جدا شده جلوگیری می کند. این سیلندرها در مکعبی چهار لیتری و با وزن 8.5 کیلوگرم قرار خواهند گرفت.

این پروژه با همکاری مشترک بین آژانس فضایی اروپا، مرکز ملی علوم فضایی چین و نیز دو شرکت نفتی از فرانسه و چین به انجام می رسد. این ماموریت دو هفته ای قرار است در سال آینده میلادی به انجام برسد.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا